Edities
oom 2018 / nr 4
Voorkom juridisering relatie met ouders
In het juninummer van PO Magazine gaven we handvatten ter voorkoming van juridisering met ouders. Maar wat als dat er toch van komt?
Anne Dekkers
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Samen werk maken van kwaliteit passend onderwijs
Samenwerkingsverband in the picture
Ook bij passend onderwijs wordt het succes bepaald door de kwaliteit die we leveren. Onze omgang met kwaliteit is zeer divers. De een denkt aan INK-modellen, PDCA-cycli, stoplichten, grafieken of afvinklijsten. De ander heeft het over reflectie, professionel...
Dick Hattenberg, Astrid Ottenheym-Vliegen
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Kabinet houdt koers in passend onderwijs
In de aanloop naar een uitvoerig, maar liefst zeven uur durend, debat in de Tweede Kamer op 2 juli hebben flink wat Kamerleden in de media heftige kritiek geuit op passend onderwijs als zodanig. Dat ging vaak over de inrichting en werking van samenwerkingsverbanden, het ontbreken van inzicht in d...
Jack Biskop
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Checklist: Wat vinden de politieke partijen over passend onderwijs?
In het Kamerdebat van 2 juli hebben verschillende partijen zich uitgelaten over passend onderwijs. Hiermee een overzicht van hun standpunten.
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Inspectie slaat de plank mis met De Staat van het Onderwijs
‘Zorgelijk’ is het kernwoord van de laatste Staat van het Onderwijs. Maar is die zorg terecht? Het rapport haalde dit jaar de gebruikelijke hoeveelheid persaandacht, maar ook, en dat is nieuw, nogal wat felle reacties vanuit het onderwijs zelf. Een van die reacties was een LinkedIn-blog van Tijl ...
Tijl Rood
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Netwerk LPO: De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs
We staan in het onderwijs voor veel uitdagingen. De overgangsmomenten zijn daarvan in ieder geval een goed voorbeeld. Van voorschools naar vroegschools zit in veel gevallen door de realisatie van Integrale Kind Centra (IKC’s) in de goede ontwikkeling. Overdracht, doorgaande ontwikkel- en leerlijn...
Otto Kamps
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Onderwijsarrangementen, impulsen voor de hele schoolorganisatie
Na elf jaar ervaring met het opzetten, begeleiden en coördineren van verschillende groepsarrangementen in het basisonderwijs werd mij in 2011 duidelijk waaruit de successen en de valkuilen van onderwijsarrangementen bestonden. De analyse daarvan leidde tot de publicatie ‘Stappen naar passend onde...
Simone Sarphatie
28 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Wat is er mis met een stoornis?
Stel, je leidt een onderzoeksgroep die zich vastbijt in de vraag waarom we de neiging hebben om overal maar een label op te plakken en steeds meer menselijk gedrag als stoornis te willen beoordelen. Dan ontdek je op een dag dat jij en je naasten zelf aan de criteria voor verschillende stoornissen...
Laura Batstra
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Effectiviteit anti-pest programma's discutabel
Er zijn tal van methodieken die pesten bespreekbaar maken en aanpakken. Het doel ervan is pesten terug te dringen, maar het succes van de verschillende aanpakken is nooit onderzocht. Recent onderzoek geeft uitkomst over de effecten.
Guus Beenhakker
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Zin en onzin van labels
De meeste kinderen hebben het niet. Jij hebt het wel en een aantal andere kinderen ook: een label. Omdat je druk bent, omdat de letters zich voor je verstoppen op papier of omdat je graag in je eigen wereld verkeert. Is het een erkenning voor je eigenaardigheid of een etiket dat belemmert? Jos Ge...
Jos Gerards, Henk van der Pas
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Schoolgebouwen
We geven u graag een inkijkje bij de St. Alphonsusschool in Mariaparochie (Twente). De school heeft een oorspronkelijk gebouw opnieuw ingericht op een bijtijdse en creatieve manier. Zonder al te groot budget wordt er geprobeerd iets van de maken dat niet standaard is.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Particuliere scholen en passend onderwijs: een mooie combinatie?
De afgelopen jaren is een vlammende discussie gaande over de inzet van particuliere scholen binnen passend onderwijs. Daarbij gaat de discussie vaak over wettelijke belemmeringen, financiering en allerlei al dan niet vastgelegde regelgeving. Tijd dus om eens stil te staan bij het fenomeen particu...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Voorkom juridisering relatie met ouders
Voor een school is het belangrijk om een goede relatie met een leerling te hebben, maar ook wordt de relatie met de ouders van de leerling steeds belangrijker. Ouders worden tegenwoordig mondiger. Hierdoor ontstaat steeds vaker discussie tussen ouders en school, bijvoorbeeld over de manier waarop...
Anne Dekkers, Maaike Rietbergen
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei bestaat uit 33 schoolbesturen en 131 schoollocaties. Het samenwerkingsverband is bezig met de ontwikkeling van een nieuw ondersteuningsplan. Over een half jaar moet dit klaar zijn, dus het proces hiertoe is in...
Thea de Graaf
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Het realisme van ouders in passend onderwijs
Driekwart van de leraren ervaart opwaartse druk van ouders bij het advies voor de middelbare school. Dat blijkt uit een peiling van CNV Onderwijs en het tv-programma EenVandaag onder ruim 2.200 leraren. Ouders beschouwen hun kind steeds meer als een prinsje of prinsesje en nu ouders vaak maar een...
Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Checklist: 'Ontkennende' ouders
Tien concrete tips en opmerkingen om goed om te gaan met ouders die ‘ontkennen’.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Eigenschappen ADD
Attention Deficit Disorder (ADD) bestaat uit een verzameling specifieke symptomen waarvan de oorzaak vaak erfelijk bepaald is. ADD is geen karaktertrek of opvoedingsfout. Het wordt door wetenschappers als een neurobiologische stoornis beschouwd, gerelateerd aan de werking van de neurotransmitters...
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Netwerk LPO: Samenwerken in onderwijs, zorg en jeugd: een brede coalitie
De zorg voor een ononderbroken ontwikkeling van kinderen is geen zaak van het onderwijs alleen. Opvoeden is een maatschappelijke opdracht die ouders, scholen, jeugdzorginstellingen, jeugdbescherming, enzovoort, gezamenlijk doen. De organisaties die daar een rol in spelen opereren in de regio. Het...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 3
De onderwijsconsulent
Onafhankelijke ondersteuning voor leerlingen en ouders die vastlopen
Bij de behandeling van de wet leerlinggebonden financiering uit het jaar 2003 heeft de Tweede Kamer gevraagd om onafhankelijke ondersteuning te realiseren voor kinderen met een rugzakje. Deze ondersteuning zou vooral van bela...
Vincent Fafieanie, Aïscha Trokasti
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Passend onderwijs: Fase Drie
Na het oprichten en inrichten start dit jaar de volgende fase van passend onderwijs. Dat is de fase van anders arrangeren; de fase van nieuw onderwijsdesign. De scholen en schoolbesturen zijn nu echt aan zet!
Jos Gerards
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Meer maatwerk vanaf augustus 2018 door de Variawet
In de laatste weken van 2017 zijn de Tweede en de Eerste Kamer akkoord gegaan met een nieuwe wet, die in de wandelgangen de naam Variawet heeft gekregen. Dat is een naam die wel vaker gebruikt wordt voor een wetsvoorstel waarin allerlei verschillende zaken geregeld worden. Officieel gaat het om ‘...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Ouders en passend onderwijs
Het wel of niet bieden van passend onderwijs kan grote impact hebben op kinderen en natuurlijk ook op hun ouders. Want het maakt nogal uit of je kunt blijven bij je reguliere school met eventueel extra ondersteuning of dat je een verwijzing krijgt naar het speciaal (basis)onderwijs. En als je kin...
Luuk van Aalst, Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Buitenspelen
Buitenruimte
Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van de basisschool tijd. Kinderen kunnen er hun energie kwijt en halen een frisse neus. Dat maakt buitenruimte belangrijk voor scholen. Deze wordt op tal van manieren vormgegeven. Een kleine impressie van de buitenruimte van scholen.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Het onderwijs moet af van de gestandaardiseerde productielijn en onvoldoendes
De onderwijsexpert Sir Ken Robinson heeft een duidelijke mening over hervorming van het onderwijs. Hij vindt het namelijk een groot probleem dat men de toekomst tegemoet probeert te treden door te doen wat men altijd al deed. Het huidige onderwijssysteem is ontworpen, gemaakt en gerealiseerd voor...
Henk van der Pas, Luc Stevens
27 juli 2020