Artikelen
oom 2020 / nr 3
Wanneer blijft een leerkracht zitten?
Het onderzoek Klassewerkplek is ontstaan om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het lerarentekort in het primair onderwijs. De focus ligt op het voorkomen van uitstroom. Want hoewel er een positieve trend zichtbaar is, is de uitstroom nog steeds te hoog. Van de leraren die in 2017 in het...
Paul Baan
29 juli 2020
oom 2020 / nr 1
'Niet rekenen, maar naar buiten met de kids!'
Een interview met Arnout van den Bossche
Als je Arnout van den Bossche op straat tegenkomt, zou je nooit vermoeden dat hij comedian is: eenvoudig kostuum met gekleurde das, zakelijk brilletje en een kort gewiek(s)t kapsel. Je zou wedden dat hij onderweg is naar zijn werk, ergens in een groot b...
Arnout van den Bossche, Olga Koppenhagen
28 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Tevreden over de kwaliteit van passend onderwijs?
Er is veel ontevredenheid bij leerkrachten over passend onderwijs. Dat resoneert in het veld, in de media en werd onlangs wederom bevestigd door een enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOB) onder haar leden. De ontevredenheid is zo groot dat passend onderwijs kwalitatief mislukt lijkt te zijn....
Jos Gerards, Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Staken: voor de goede zaak of wordt ons iets aangepraat
Op 15 maart jl. was de nationale onderwijsstaking. Er moet volgens de Algemene Onderwijsbond tien procent bij op de onderwijsbegroting, dat is een slordige vier miljard euro per jaar. Waarvan drie miljard voor het po en vo en een miljard voor het hoger onderwijs. Dit geld moet vooral gaan naar be...
Hilbert de Vries
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
FAQ: Cijfers over passend onderwijs
Het programma De Monitor presenteerde onlangs tragische cijfers over passend onderwijs. De redactie van PO Magazine vindt deze berichtgeving eenzijdig negatief en wil daar vanuit de werkpraktijk op reageren. Daarbij vinden wij ook dat De Monitor voorzichtiger zou mogen zijn met haar interpretatie...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
"Als je er blij van wordt, dan heb je er talent voor"
Luk Dewulf over talentgesprekken met kinderen
Stel je voor dat ieder kind af en toe een gesprekje voert met een volwassene over wat je leuk vindt om te doen, waar je energie van krijgt en hoe dat komt. Stel je voor dat ieder kind op die manier gevoel krijgt voor het eigen talent. Dat is waar ‘...
Ron Benjamins, Luk Dewulf
23 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Vaste werkplek of beste omgeving
Het woord ‘klas’ heeft in onze taal twee betekenissen: een groep kinderen met hun leerkracht of de ruimte waarin deze groep les krijgt. Tegenwoordig wordt dit woord nauwelijks meer gebruikt, omdat beide betekenissen aan het verdwijnen zijn. Nieuwe onderwijsconcepten gaan uit van niveaugroepen, co...
Wendie Hardeman
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Dat het onderwijs kampt met werkdruk hoeft geen betoog. Artikelen hierover gaan viraal op sociale media en populaire tv-programma’s maken er documentaires over. Waar de oorzaken van werkdruk in het onderwijs liggen, wordt steeds duidelijker. In dit artikel wordt een aantal concrete suggesties ged...
Machiel Karels
22 juli 2020