Artikelen
oom 2020 / nr 3
Toezicht en sturing van samenwerkingsverbanden bekeken vanuit de wetenschap
Samenwerking komt niet vanzelf tot stand en het pad van samenwerking kent vele valkuilen. Huxham & Vangen (2008) schreven daarover: “Unless there is no other opportunity, start collaborating.” Toch meende de overheid dat het oprichten van samenwerkingsverbanden passend onderwijs een goed idee was...
Hilbert de Vries
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Wanneer blijft een leerkracht zitten?
Het onderzoek Klassewerkplek is ontstaan om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het lerarentekort in het primair onderwijs. De focus ligt op het voorkomen van uitstroom. Want hoewel er een positieve trend zichtbaar is, is de uitstroom nog steeds te hoog. Van de leraren die in 2017 in het...
Paul Baan
29 juli 2020
oom 2017 / nr 5
De schoolleider van de toekomst
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten eruit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider van de toekomst’ de vijfde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn en de AVS...
Petra van Haren, Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Inspiratietrip rondom passend onderwijs
Bestuurlijke ontwikkeling voor passend onderwijs
Schoolbesturen hebben vaak tegenstrijdige belangen. In die gevallen treedt vaak wrijving op in het ingezette en het uitgevoerde beleid. Het samenwerkingsverband Schiedam Vlaardingen Maassluis, Onderwijs Dat Past (ODP) heeft daarom gekozen voor ...
Guus Beenhakker, Marianne van Kalmhout
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
De schoolleider als visionair, innovator
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten eruit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als visionair, innovator’ de vierde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn ...
Petra van Haren, Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
Van wie is dit aapje?
Werken aan een professionele cultuur op de werkvloer
Marja is schoolleider. Samen met een deel van het team organiseert ze de sportdag voor alle leerlingen. Tanya is een van de collega’s van de projectgroep en heeft de taak om met de sportclub in de directe omgeving van de school voldoende spe...
Job Christians
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
De schoolleider op weg naar zijn pensioen
Meer dan de helft van de schoolleiders in het basisonderwijs is bijna zestig of daar al overheen. De komende jaren zullen zij zich gaan voorbereiden op hun pensioen en hun opvolgers zullen worden klaargestoomd voor de taak om een school aan te sturen. PO Magazine maakte een rondgang langs enkele ...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
De schoolleider tussen team en bestuurder
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? PO Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider tussen team en bestuurder’ de derde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn en de AVS-...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings, Petra van Haren
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Pionieren om passend onderwijs tot een succes te maken
Dat doe je met je team
“Ik hoor vaak mensen zeggen ‘je moet je team meenemen’. Maar ik vind het veel belangrijker om met mensen in gesprek te gaan over wat we goed onderwijs vinden”, zegt Nicole Hanegraaf, clusterdirecteur van Delta Onderwijs in Oosterhout. “Dat gaat niet over mensen meenemen,...
Guus Beenhakker, Nicole Hanegraaf
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
"Schoolleiders zijn de belangrijkste leiders in de wereld"
Claire Boonstra werkt met haar Operation Education aan een nieuw ontwerp voor scholen. Al meer dan vier jaar lang stelt ze kritische vragen bij het onderwijs zoals we dat kennen. Dat levert langzamerhand een beeld op van hoe het anders kan. Ze ziet scholen die zich niet richten op methodieken en ...
Claire Boonstra
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Schoolleiders over hun werk
Er zijn boekenkasten vol geschreven over leidinggeven, onderwijsontwikkeling, verandermanagement, proceskunde en organisatiepsychologie. Wat levert dat in de praktijk op? Met welke ideeën en ervaringen werken schoolleiders aan de ontwikkeling van hun team en hun school? Nanja van Es en Hans Velds...
Ron Benjamins, Nanja van Es, Hans Veldsink
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling’ de tweede is. Een vast panel van drie schoolleiders e...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Welke invloed heeft een schoolleider op het samenwerkingsverband?
Een goed werkend samenwerkingsverband wordt gedragen door schoolleiders. Sommige regio’s zijn daar mooie voorbeelden van. Luuk van Aalst is directeur van het samenwerkingsverband in IJssel-Berkel. Hij vertelt hoe schoolleiders directe invloed kunnen hebben op passend onderwijs. Ook in Rotterdam w...
Luuk van Aalst, Nicole Teeuwen
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Leiderschap: 'Op het veld wordt bepaald wat de leiding moet doen'
Goed leiderschap zorgt voor tweerichtingsverkeer. Dat wil zeggen dat goed gekeken en geluisterd wordt naar de praktijk in de klas (invloed naar boven) en dat er een duidelijk verhaal wordt verteld over de richting die de leiding voorstaat (invloed naar beneden).
Nico Eigenhuis
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Toekomstbewust leiderschap
‘Onderwijs is vaak wel toekomstgericht, maar nog niet altijd toekomstbewust.’
Martine Creemers
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
De rol van de schoolleider
‘De schoolleider als leider van een team’
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als leider van een team’ de eerste is. De overige...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2016 / nr 4
Checklist: Eigenaarschap
Wie wil er nu niet werken in een team met hoogopgeleide professionals die allemaal eigenaarschap tonen voor hun werk? In veel publicaties wordt eigenaarschap tegenwoordig opgevoerd als het uitgelezen middel tegen gelatenheid en moedeloosheid. Eigenaarschap heeft te maken met werken van onderop, m...
Ron Benjamins
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
De 'best practice' van Paul van Hees
Paul van Hees is directeur van onder meer OBS Darwin in Oisterwijk.
Paul van Hees
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Checklist: Herregistratie schoolleidersregister
Vanaf volgend schooljaar is de herregistratie voor de schoolleider verplicht. Het schoolleidersregister PO houdt de registraties en de herregistraties bij. Na de eerste registratie in het Schoolleidersregister PO als ´Registerdirecteur Onderwijs (RDO)´ of als ´Registeradjunct-directeur Onderwijs ...
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Meervoudig leiderschap
Volgens Joep Dohmen (emeritus hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek) draait het nieuwe leiderschap om verbinding zoeken. Zoiets als wat Angela Merkel doet en zegt in haar pogingen om de vluchtelingencrisis op te lossen: “Wir schaffen das!”. Ze beweert niet dat ze de vluchtelingencrisis ...
Joep Dohmen, Nico Eigenhuis
22 juli 2020
oom 2016 / nr 3
Leidinggeven aan de onderbouw
In 1985 werd het kleuter- en het lager onderwijs samengevoegd tot één basisschool. Tegelijkertijd werden ook de bijbehorende opleidingen, klos (kleuterleidster opleidingsschool) en pedagogische academie, samengevoegd tot één opleiding. Sommige betrokkenen ervaren hierdoor een onderwaardering en e...
Martine Creemers
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
"Passend onderwijs is een teamopdracht"
De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven is geen doorsnee school. Zo kunnen kinderen er leren en spelen op de eigen boerderij en krijgen de groepen 5 tot en met 8 les in een grote, open ruimte met uiteenlopende werkplekken. De uitdaging van De Werkplaats is echter dezelfde als die van andere ...
Elleke van den Burg-Poortvliet, Jeroen Goes
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
"Schooldirecteuren moeten bruisen van visie"
Wouter Hart over 'Verdraaide Organisaties'
Volgens Wouter Hart moet de visie op het leren en ontwikkelen van leerlingen de leidraad zijn bij de inrichting van het onderwijs. “De cruciale vraag is: van waaruit kijkt een leraar primair naar de leerling? Vanuit toetsmomenten, lesmethodieken, onde...
Femke van den Berg, Wouter Hart
22 juli 2020
oom 2016 / nr 2
De 9 principes van Luc Greven
Op zoek naar excellent leiderschap op Nederlandse basisscholen
Schoolleiders doen er toe. Maar wat is nu het geheim van heel goede schoolleiders? Luc Greven zocht contact met allerlei deskundigen en vroeg hen welke opvallend goede schoolleiders zij kennen. Bij 22 excellente schoolleiders ging ...
Ron Benjamins, Luc Greven
22 juli 2020