Artikelen
oom 2021 / nr 5
Inzetten op welbevinden!
In context van NPO Kinderen en jongeren gaan naar school om te leren én zichzelf te ontwikkelen. Dit lukt het best als ze goed in hun vel zitten, goede relaties hebben met anderen en zich veilig voelen op school. Welbevinden is bevorderend voor het leren. Maar ook andersom: het krijgen van goed o...
Chaja Deen, Anna den Haan, Marloes Kleinjan
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
20 principes uit de psychologie
Onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen
Binnen het onderwijsveld is er geen overeenstemming over de definitie van begaafdheid, talent en creativiteit en ook niet over het meten daarvan. Toch zijn er wel een aantal principes vast te stellen, waarvan de uitwerking handvatten geeft om deze leerling...
6 december 2021
oom 2020 / nr 1
Probeer niet het kind te veranderen, verander de context
In onze huidige maatschappij werkt de oude autoriteit niet meer. We willen dat onze kinderen zelfstandig leren denken en dat hun autonomie wordt vergroot. Echter: daarnaast hebben de kinderen en jongeren nog steeds structuur, regels en grenzen nodig. Hoe geef je je grenzen aan op een manier die p...
Ilse van den Heuvel
28 juli 2020
oom 2015 / nr 3
Leiderschap in SWPBS-scholen: georganiseerd en gedeeld!
Verantwoordelijk leren zijn voor jezelf, voor elkaar en voor de omgeving. Positieve keuzes leren maken als het gaat om gedrag. Samen elke dag weer de school zijn waar iedereen er bij hoort, zichzelf mag en kan zijn. Samen kiezen voor wat de moeite waard is en de schouders eronder zetten en dit el...
Anita Blonk, Joke Kamstra
22 juli 2020