Artikelen
oom 2023 / nr 2
Help, het (v)so groeit!
Ontwikkelingen en oorzaken
Sinds 2017 zien we een gestage groei van het aantal leerlingen op scholen voor (v)so en sbo. In de regio Eindhoven, Helmond, De Kempen en de Peelgemeenten gaat het om een sterkere stijging dan landelijk gemiddeld. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, dus onderzoek naar de precieze cijfers en voora...
Hilbert de Vries
11 april 2023
oom 2021 / nr 5
Weg naar inclusiever onderwijs
Intensieve samenwerking en integratie tussen regulier en speciaal (basis) onderwijs
Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda Passend Ond...
Marlies Peters
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
'Samen grenzen verleggen'
Inclusief onderwijs in kindcentrum De Marel
Twee scholen voor specialistisch onderwijs, SBO De Tweern en ZML De Deltaschool, kinderopvang Kibeo en zorgspecialisten Gors en Juvent werken samen aan een zo breed mogelijk aanbod voor kinderen met specifieke ontwikkelingsbehoeften. Sinds 2016 zijn ...
Olga Koppenhagen
6 december 2021
oom 2021 / nr 4
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Onderwijs en toetsing worden veelal in één adem genoemd, als zou het één niet zonder het ander kunnen. Zeker: als het goed is, kan toetsing onderwijs versterken. Maar soms blijken toetsen in de praktijk heel andere effecten te hebben dan aanvankelijk bedacht of voorzien. Dat is zeker het geval bi...
Karen Heij
13 oktober 2021
oom 2021 / nr 4
Flexplekken
Gefaseerde overgang naar voortgezet onderwijs levert veel op
Het moment van overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs is gebaseerd op tijden die geweest zijn en op gronden die nu niet meer gelden.
Pedagogisch worden steeds meer argumenten aangedragen om de overgang te flexibilis...
Frank Maas, Nanne Middelburg, Harrie van Steen
13 oktober 2021
oom 2020 / nr 5
Kinderen voelen zich meer gezien
Koppeling van onderwijs en zorg in Amsterdam
Onlangs verscheen een evaluatierapport van het Kohnstamm instituut over de wijze waarop in Amsterdam (specialistische) zorg en onderwijs gekoppeld zijn (zie kader). Ouders en professionals zijn enthousiast hierover. Inge Scalé is directeur van sbo-s...
Vincent Fafieanie
25 november 2020
oom 2020 / nr 5
'Samen waar het kan, apart waar het nodig is'
Eigen Wijs: bo, sbo en kinderopvang onder één dak
Al heel lang klinkt de roep om integratie van schoolconcepten; de huidige fysieke en mentale afstand tussen basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs ervaren veel betrokkenen als groot. De Talentencampus Eigen Wijs is een voorbeeld van de...
Olga Koppenhagen, Erwin Lippold
25 november 2020
oom 2020 / nr 4
Speciaal onderwijs: een geval apart
Onderzoek naar plaats, behoefte en toekomst
Dit voorjaar verscheen nummer 60 in de reeks Evaluatie Passend Onderwijs, getiteld ‘Sectorrapport speciaal onderwijs’. Dit rapport belicht nu eens niet hoe passend onderwijs binnen de reguliere scholen vorm krijgt, maar men heeft onderzocht welke imp...
Olga Koppenhagen
18 november 2020
oom 2020 / nr 2
De waarde van onderwijs-zorgcombinaties
De laatste jaren zijn er inspirerende voorbeelden ontwikkeld van onderwijs-zorgcombinaties. Zo ook het project Onderwijs-Zorg Groep, opgezet binnen het Kindcentrum Borgele in Deventer. De Groep OZ bestaat uit zes kinderen met meervoudige ondersteunings- en hulpvragen gesitueerd in een basisschool...
Marc Vermeulen, Mark Wolbert
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Zeg nooit... nooit!
Passend onderwijs samen met s(b)o
Een inclusieve samenleving was al de droom van Martin Luther King, in 1964 beloond met de Nobelprijs voor de Vrede. In 1968 werd King om deze zelfde droom doodgeschoten. Dankzij hem en zijn beweging werd in de VS het openbare leven toegankelijk voor iedereen. ...
Gonnie Boerma-Sijbrandij
28 juli 2020
oom 2019 / nr 4
OPP, hoe zit dat ook alweer?
Zes jaar geleden is het voormalige handelingsplan vervangen door het ontwikkelingsperspectiefplan (opp). Zoals de naam al doet vermoeden, wordt in dit plan het ontwikkelingsperspectief van een leerling vastgelegd. Maar er bestaan tussen scholen nog grote verschillen in hoe met het ontwikkelingspe...
Guus Beenhakker, Albert Kamphuis
27 juli 2020
oom 2019 / nr 3
Auris Dr. M. Polanoschool Rotterdam
PO Magazine met minister Slob op bezoek bij:
Om zelf te zien hoe passend onderwijs in de praktijk uitpakt, brengt minister Arie Slob (basis- en voortgezet onderwijs en media) met enige regelmaat bezoeken aan verschillende scholen in het land. Daar gaat hij in gesprek met leraren, ouders, leerl...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2019 / nr 3
Schorsing en verwijdering terecht?
Op 5 december 2018 heeft de Raad van State een interessante uitspraak gedaan in een door de ouders ingestelde hoger beroepsprocedure, waarbij er eerder door de rechtbank een ander oordeel is geveld. Wat was er aan de hand?
Anne Dekkers
23 juli 2020
oom 2019 / nr 3
Leerlingvervoer: In de gemeente Nieuwegein worden schoolbussen ingezet
De verantwoordelijkheid om leerlingen te vervoeren van huis naar school ligt bij de gemeenten. Gemeenten vervoeren leerlingen wanneer deze meer dan zes kilometer van de school wonen. Dit gebeurt in de regel met busjes, maar ook met begeleid openbaar vervoer (ov) of met een abonnement in het ov. M...
Guus Beenhakker, Gonnie Boerma-Sijbrandij, Barrie Piekema
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Van sbo naar regulier, een passende context?
Goed onderwijs is onderwijs dat past bij het kind, ook wanneer dit betekent dat er extra ondersteuning nodig is. In het hele land zijn samenwerkingsverbanden, besturen, scholen en leraren hard aan het werk om passend onderwijs te realiseren en voor elk kind een passende plek te vinden.
Bianca van den Berg, Bas Wesseldijk
23 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Onderzoek: Instroom bij het speciaal basisonderwijs
In het kader van de Landelijke Evaluatie Passend Onderwijs is onderzoek gedaan naar de instroom en de problemen van leerlingen in het sbo. De aanleiding was dat er geruchten gaan dat leerlingen er steeds later instromen en dat de problematiek almaar toe zou nemen. Het onderzoek is uitgewerkt door...
28 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Opties voor een toekomstig onderwijs-zorglandschap
Integratie van het s(b)o:
Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs hebben als doel om zo veel mogelijk kinderen zo thuisnabij en regulier als mogelijk onderwijs en ondersteuning te bieden. De mate waarin dit lukt verschilt sterk per samenwerkingsverband. In samenwerkingsverbanden die een gesta...
Jos Gerards
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Van passend naar verrassend onderwijs
In Schijndel is sinds enkele jaren een project opgestart om heel het onderwijs inclusief te maken. Maar wat betekent dit uitgangspunt voor de sbo-voorziening in het dorp? Dit experiment is smal opgestart. De reguliere scholen openden de deuren voor kinderen met speciale zorgbehoeften en sbo-schoo...
Maikel de la Cousine, Suzanne Jägers
27 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Inclusief onderwijs komt aan op maatwerk
Een half jaar geleden verhuisden de scholen Het Baken (reguliere basisschool) en Sbo De Driehoek in Wijk bij Duurstede naar hetzelfde gebouw, de nieuwe onderwijsplaats werd gedoopt tot Het Anker. Daarmee is een inclusief onderwijsconcept ontstaan waar leerlingen op verschillende niveaus en in ver...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Checklist: Handelingsadviezen voor bao- en s(b)o-scholen
De wetgeving rondom het ontwikkelingsperspectief (opp) is aangepast en is per 1 augustus in werking getreden. Er is een handelingsdeel toegevoegd. Scholen moeten bij het opstellen van een opp overeenstemming bereiken met ouders en dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk.
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Leerlingen, ouders en teams klaarstomen voor de overstap
Met plastic hoezen om mijn voeten stap ik het hagelnieuwe gebouw van Het Anker in Wijk bij Duurstede binnen. Op 1 februari zullen hier de leerlingen van twee scholen in hetzelfde gebouw les krijgen. Ook komt er een bso en peuterspeelzaal in het gebouw. Enkele bouwvakkers knappen de laatste klusje...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2016 / nr 4
'Gewoon normaal en veel leren'
“Een goede juf of meester is voor mij iemand die spiegelend is en goed kan omgaan met kinderen. Met spiegelen bedoel ik: ‘juf boos, kind boos. Juf blij, kind blij’. Wat ik ook zou waarderen, is dat de leerkracht kinderen soms ook gewoon begrijpt. En verschillen begrijpt.” Zomaar een uitspraak van...
Dave Ensberg-Kleijkers
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Niet breken maar bouwen
Sterke scholen die goed samenwerken in hun eigen wijk en kinderen die dicht bij huis naar school kunnen. Dat is de missie van Nicole Teeuwen, directeur van samenwerkingsverband PPO in Rotterdam. En het werkt, omdat besturen meewerken en scholen goed geholpen worden. Met als effect een kleiner sbo...
Ron Benjamins, Nicole Teeuwen
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
De 'best practice' van Koos Henkens
Koos Henkens is werkzaam bij OBS de Bolster in Sint Michielsgestel.
Koos Henkens
22 juli 2020