Artikelen
oom 2021 / nr 4
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Onderwijs en toetsing worden veelal in één adem genoemd, als zou het één niet zonder het ander kunnen. Zeker: als het goed is, kan toetsing onderwijs versterken. Maar soms blijken toetsen in de praktijk heel andere effecten te hebben dan aanvankelijk bedacht of voorzien. Dat is zeker het geval bi...
Karen Heij
13 oktober 2021
oom 2021 / nr 4
Flexplekken
Gefaseerde overgang naar voortgezet onderwijs levert veel op
Het moment van overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs is gebaseerd op tijden die geweest zijn en op gronden die nu niet meer gelden.
Pedagogisch worden steeds meer argumenten aangedragen om de overgang te flexibilis...
Frank Maas, Nanne Middelburg, Harrie van Steen
13 oktober 2021
oom 2020 / nr 5
Oorzaken van groeiend deelnamepercentage VSO
In de Evaluatie Passend Onderwijs wordt in meerdere rapporten gewezen op een stijging in het aantal leerlingen dat uitstroomt naar het vso én het niet goed beschikbaar zijn van de benodigde (extra) ondersteuning van leerlingen en voor docenten op de reguliere scholen. De conclusies wijzen in de r...
Jos Gerards, Marja van Leeuwen
21 juli 2020
oom 2020 / nr 5
Uitstroomperspectieven (V)SO in Noord-Nederland
De Onderwijsinspectie onderzoekt jaarlijks de uitstroom van (voortgezet) speciaalonderwijsscholen. In deze prestatieanalyse brengt de Inspectie vier indicatoren in
kaart: einduitstroom, tussentijdse uitstroom, juiste match en bestendigheid uitstroom (zie kader). Sinds schooljaar 2012-2013 inven...
Jan Bijstra
25 november 2020
oom 2020 / nr 5
SWV Helmond-Peelland VO
Samenwerkingsverband in the picture
In het samenwerkingsverband Helmond-Peelland VO werken 25 scholen voor het voortgezet (speciaal) onderwijs nauw samen in negen (deel)gemeenten in de regio Helmond. In totaal zitten er ruim 14.000 leerlingen op de scholen. Directeur Marja van Leeuwen vertelt ...
Marja van Leeuwen
25 november 2020
oom 2020 / nr 3
Juridische aspecten van de toelaatbaarheidsverklaring (V)SO
Veel samenwerkingsverbanden zijn aangesloten bij de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (afgekort LBT), die in stand wordt gehouden door de Stichting Onderwijsgeschillen in Utrecht. Uit de adviezen van de LBT blijkt dat in veel bezwaarzaken de deskundigenadviezen onderwer...
Rob Hendrikx
29 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Koers VO (Rotterdam)
Samenwerkingsverband in the picture
SWV Koers VO is het samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs in de regio Rotterdam en omstreken. Het werkveld van het swv beslaat negen gemeenten. Er zijn in totaal 110 vestigingen voor voorgezet (speciaal) onderwijs, bestuurd door 18 schoolbesture...
Marieke Dekkers, Jaap van der Have
28 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Samenwerkingsverband VO Groningen Stad
Het Samenwerkingsverband VO Groningen Stad is een samenwerkingsverband voor, zoals de naam al doet vermoeden, het voortgezet onderwijs (vo) in de gemeente Groningen en Zuidlaren. Het verband telt 10 schoolbesturen, 22 scholen met samen 34 vestigingen en 16.200 leerlingen voor regulier voortgezet ...
Jan Houwing
27 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Het 10-14 onderwijs van Spring High Amsterdam
"Het stellen van eigen doelen motiveert"
Leerlingen ontdekken zichzelf en komen er achter wat ze willen, zonder dat de school daarbij sterk stuurt en selecteert. Dat is het basisuitgangspunt bij Spring High, een onderwijsinitiatief in Amsterdam Nieuw-West voor zowel het primair - (po) als het ...
Guus Beenhakker, Camyre De Adelhart Toorop
23 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Coalitie passend onderwijs Jeugdhulp-Zorg
Een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen staat hoog op de agenda van de brede coalitie van onderwijspartijen, VNG, branches, cliënt- en ouderorganisaties en de ministeries van VWS en Onderwijs. Gezamenlijk zetten zij de schouders eronder om deze maatschappelijke opdracht waar te maken. Ee...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Netwerk LPO: De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs
We staan in het onderwijs voor veel uitdagingen. De overgangsmomenten zijn daarvan in ieder geval een goed voorbeeld. Van voorschools naar vroegschools zit in veel gevallen door de realisatie van Integrale Kind Centra (IKC’s) in de goede ontwikkeling. Overdracht, doorgaande ontwikkel- en leerlijn...
Otto Kamps
28 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Het Facet: voor hoog- en meerbegaafde leerlingen die dreigen vast te lopen
In de regio Eindhoven wordt een voorziening opgezet voor onderwijs aan hoog- en meerbegaafde kinderen die het in het reguliere onderwijs niet redden. Veel van hen lopen er zelfs vast. De meeste van deze leerlingen hebben naast hun hoogbegaafdheid ook andere problematieken, vaak op het gebied van ...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
"Werken aan inclusie. Het speciaal onderwijs is al begonnen!"
In 2014 hebben Corine van Helvoirt en Albert Boelen als beleidsadviseurs van het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs, samen met een aantal bestuurders, directeuren en ib’ers uit het speciaal onderwijs de uitdaging opgepakt om eens buiten Nederland te gaan kijken hoe het daar met passen...
Albert Boelen, Walter van de Calseyde, Corine van Helvoirt
23 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Checklist: Overdracht naar het VO
Basisscholen een voortgezet onderwijsscholen hebben de taak om leerlingen op de juiste school te krijgen en een zo goed mogelijke overdracht te verzorgen. Dit vergt veel onderlinge overeenstemming en overleg. Voor veel leerlingen zal de overgang vloeiend gaan, maar sommige gevallen verdienen meer...
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Overstappen van het PO naar het VO: een gezamenlijke taak
Basisscholen brengen dezer dagen hun advies uit over het vervolgonderwijs aan hun leerlingen. Voor zowel de leerlingen, hun ouders en de basisschool zijn het spannende tijden. Vorig schooljaar is het een en ander rond de advisering veranderd. Waar de ‘neutrale’ eindtoets voorheen zwaar meetelde i...
Lionel Kole
22 juli 2020
oom 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen rond de overgang van PO naar VO onder passend onderwijs
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Alles wordt anders voor groep 8
Dit schooljaar verandert de overgang naar het voortgezet onderwijs helemaal. Het advies dat de basisschool opstelt wordt leidend. De eindtoets is vernieuwd en wordt later gehouden. De uitslag kan het schooladvies naar boven bijstellen. De school voor het VO heeft na het aanmelden van de leerling ...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Succesvolle overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs
Basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs zorgen er samen voor dat leerlingen uit groep acht goed worden voorbereid op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Leerlingen maken de stap van vaste klas met leerlingen van verschillende niveaus en een groepsleerkracht, naar een setting waar...
Guus Beenhakker
16 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Checklist: Overdracht naar het voortgezet onderwijs
16 juli 2020