Artikelen
oom 2021 / nr 4
Wat mag het kosten?
Nieuwe bekostigingssystematiek voor funderend onderwijs
De bekostiging van scholen wordt bepaald door een complexe berekening met veel factoren. Sommige van die factoren zijn logisch en volgen de kostenstructuur van de school, andere zijn ad hoc ontstaan of het gevolg van situaties die inmidde...
Jos Gerards, Theo van Rijzewijk
14 oktober 2021
oom 2020 / nr 3
Hoe functioneert intern toezicht bij SWV's?
Onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs
De samenwerkingsverbanden bestaan nu ruim zes jaar en de ontwikkeling van passend onderwijs komt in veel regio’s goed op gang. Wel vragen de bestuurlijke inrichting en het functioneren van de governance bij de samenwerkingsverbanden nog om aandacht....
Olga Koppenhagen
29 juli 2020
oom 2020 / nr 2
De waarde van onderwijs-zorgcombinaties
De laatste jaren zijn er inspirerende voorbeelden ontwikkeld van onderwijs-zorgcombinaties. Zo ook het project Onderwijs-Zorg Groep, opgezet binnen het Kindcentrum Borgele in Deventer. De Groep OZ bestaat uit zes kinderen met meervoudige ondersteunings- en hulpvragen gesitueerd in een basisschool...
Marc Vermeulen, Mark Wolbert
28 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Traditionele bril past niet bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend primair onderwijs Noord-Kennemerland (hierna: PPO-NK) heeft met zijn schoolbesturen, ondersteuningsplanraad en met o.a. Patrick Kenis en Bas Baanders de volgende vraag onderzocht: ‘Hoe kunnen we het bestuur en onafhankelijk intern toezicht zo inrichten dat het recht d...
Patrick Kenis, Astrid Ottenheym-Vliegen
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Op zoek naar governance in dienst van de inhoud
Een samenwerkingsverband passend onderwijs functioneert als een organisatienetwerk. Een organisatienetwerk heeft als doel gezamenlijk complexe vraagstukken aan te pakken die niet door één van de deelnemers zelf gerealiseerd kan worden (Kenis & Crambé, 2019). In het passend onderwijs bestaat het o...
Bas Baanders
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Toezicht op zorgplicht passend onderwijs
De zorgplicht is een belangrijk element binnen het passend onderwijs. Vanaf 1 november 2019 gaat de Onderwijsinspectie op de naleving hiervan toezicht houden en handhavend optreden.
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2019 / nr 3
Inspectie gaat anders beoordelen
De Inspectie gaat het oordeel over de basisvaardigheden van scholen vanaf het schooljaar 2020/2021 op een andere manier vellen, namelijk op de referentieniveaus van taal en rekenen. Hierin wordt aangegeven wat leerlingen in groep 8 moeten kennen en kunnen. Specifiek twee punten zijn van belang:
23 juli 2020
oom 2019 / nr 2
Bereiken we met onze ondersteuningsmiddelen het maximale?
Kunt u samen met uw samenwerkingsverband die vraag beantwoorden?
In de bestuursvergadering van een samenwerkingsverband ligt een mooi rapport op tafel. Het document geeft informatie over de periode 2014-2018: hoeveel geld ging er naar de basisondersteuning en wat kwam ervan terecht? Welke onde...
Rick de Wit
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Passend onderwijs geslaagd?
Wanneer passend onderwijs al dan niet geslaagd is, is niet eenduidig te stellen. Is dat als er (bijna) geen thuiszitters meer zijn? Is dat als er (veel) minder toelaatbaarheidsverklaringen (tlv’s) worden afgegeven? Is dat als het aantal geschillen over passend onderwijs (navenant) is afgenomen? V...
Anne Dekkers
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Checklist: Slob ziet belang in onafhankelijk toezicht samenwerkingsverband
Minister Slob prijst de inzet van de PO-raad en de VO-raad om een onafhankelijker toezicht bij samenwerkingsverbanden te genereren. Hij wil nog wel afspraken gaan maken over het tijdspad en over de manier van monitoren. Dat schreef de bewindsman eind januari aan de Kamer.
23 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Samenwerkingsvraagstukken vragen om vertrouwen
Aandacht voor meer informele relatieopbouw bij samenwerkingsverbanden
In onze rol als toezichthouders binnen het primair onderwijs zien wij relatief veel nieuwe samenwerkingen tussen schoolbesturen ontstaan. Samenwerking met ieder een eigen dynamiek, uiteenlopend op het terreinen van bedrijfsv...
Cees Roem, Bert Visser
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Inspectie slaat de plank mis met De Staat van het Onderwijs
‘Zorgelijk’ is het kernwoord van de laatste Staat van het Onderwijs. Maar is die zorg terecht? Het rapport haalde dit jaar de gebruikelijke hoeveelheid persaandacht, maar ook, en dat is nieuw, nogal wat felle reacties vanuit het onderwijs zelf. Een van die reacties was een LinkedIn-blog van Tijl ...
Tijl Rood
28 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Gedifferentieerd onderwijs vergroot ongelijke kansen
Volgens bijzonder hoogleraar Eddie Denessen kan differentiatie de kansenongelijkheid van kinderen juist vergroten in plaats van verkleinen. “In het rapport ‘De Staat van het Onderwijs’ (2016) laat de inspectie zien dat de kansen van kinderen van hoogopgeleide ouders flink zijn toegenomen ten opzi...
Walter van de Calseyde, Eddie Denessen
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
FAQ: Cijfers over passend onderwijs
Het programma De Monitor presenteerde onlangs tragische cijfers over passend onderwijs. De redactie van PO Magazine vindt deze berichtgeving eenzijdig negatief en wil daar vanuit de werkpraktijk op reageren. Daarbij vinden wij ook dat De Monitor voorzichtiger zou mogen zijn met haar interpretatie...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Meer aandacht voor de onderwijspraktijk
Nieuw onderzoekskader samenwerkingsverbanden:
Vanaf dit schooljaar houdt de inspectie toezicht op samenwerkingsverbanden volgens een nieuw onderzoekskader. Na een paar pilotjaren is het systeem werkbaar genoeg. In de nieuwe werkwijze wordt een relatie gelegd tussen het toezicht op schoolbestur...
Jos Gerards, Bas Wesseldijk, Floor Wijnands
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
De kwaliteit van passend onderwijs
De afgelopen jaren hebben alle samenwerkingsverbanden bedacht hoe ondersteuning in scholen voor leerlingen toegankelijk kan worden. Nu dat loopt, komt zo langzamerhand de vraag op of ook de resultaten worden geboekt waarop iedereen hoopt. Wanneer kunnen we eigenlijk zeggen of passend onderwijs go...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2016 / nr 2
Geef scholen de ruimte
Lucas Rurup runt zijn samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland met het motto: ‘Lead more, control less’. Scholen moeten zelf oplossingen vinden om hun onderwijs goed en passend in te richten. Het samenwerkingsverband heeft volgens Rurup als taak om daar een sturende en verbindende rol in te hebben,...
Guus Beenhakker, Lucas Rurup
22 juli 2020
oom 2015 / nr 4
De zoektocht van de inspectie naar een waarderingskader
Een jaar voordat passend onderwijs verplicht werd is de inspectie begonnen met het beoordelen van de kwaliteit van samenwerkingsverbanden. Floor Wijnands is vanuit de inspectie nauw betrokken bij het kwaliteitsonderzoek en bespreekt waar samenwerkingsverbanden nu staan. Hij is positief over de kw...
Guus Beenhakker, Floor Wijnands
22 juli 2020
oom 2014 / nr 4
De school leidt, de inspectie volgt
Hoofdinspecteur Arnold Jonk over passend onderwijs en de rol van de inspectie: “Een school die haar beleid enkel laat leiden door wat ze denkt dat de inspectie wil, zal altijd achterblijven,” zegt Arnold Jonk, hoofdinspecteur primair onderwijs. Hij spoort scholen aan om eigen ambities voor passen...
Ron Benjamins, Arnold Jonk
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Van spullen en papieren naar mensen en manieren
Wie meer op maat wil lesgeven, moet meer toetsen, analyseren, plannen maken en evalueren. Veel leerkrachten zijn nauwelijks in staat om de klassenpraktijk en de administratie de tijd en aandacht te geven die ze verdienen. Dat lijkt een typisch probleem voor het onderwijs te zijn, maar ook in ande...
Ron Benjamins, Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2013 / nr 2
Wet- en regelgeving passen onderwijs
De Wet passend onderwijs geeft kaders en hoofdlijnen aan. De komende tijd worden nog nadere afspraken gemaakt door bijvoorbeeld de Tweede Kamer, het ministerie, de PO-raad en de vakbonden. Middels deze rubriek blijft u daarvan op de hoogte.
16 juli 2020