Artikelen
oom 2018 / nr 2
Geschillen ontwikkelingsperspectief
Sinds het nieuwe kalenderjaar heeft de Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) een aantal uitspraken gedaan over het ontwikkelingsperspectief. De meest interessante wordt in dit artikel toegelicht.
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland
Samenwerkingsverband in the picture
Ludo Abbink is de directeur van een samenwerkingsverband met grote getallen: “Ons verband heeft 56 duizend leerlingen en beslaat qua oppervlakte de hele provincie Friesland. Volgens directeur Ludo Abbink is het samenwerkingsverband PO Friesland met recht het...
Ludo Abbink
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Opties voor een toekomstig onderwijs-zorglandschap
Integratie van het s(b)o:
Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs hebben als doel om zo veel mogelijk kinderen zo thuisnabij en regulier als mogelijk onderwijs en ondersteuning te bieden. De mate waarin dit lukt verschilt sterk per samenwerkingsverband. In samenwerkingsverbanden die een gesta...
Jos Gerards
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Checklist: Speciale Experimenteerruimte
Het ministerie van OCW biedt experimenteerruimte voor initiatieven waarbij de samenwerking of integratie van bao, sbo of so aan de orde zijn. PO-Magazine zet de mogelijkheden op een rij.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Dagboek Onderwijssmokkelaars
Geheime inleiding
Er is een geheim dagboek gevonden. Niemand weet waar. Ik kreeg het toegestuurd met de vraag het uit te geven. Omdat het volgens de vinder een unieke blik geeft in onderwijs. Alsof je in iemands hoofd en hart mag meekijken. Het gaat over dingen die je meer denkt dan hardop zeg...
Sandra van Kolfschoten
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Netwerk LPO: Eigenaarschap
Eigenaarschap van passend onderwijs ligt bij scholen en leraren. Maar wat is eigenaarschap? En wat doet dat met mensen? In ieder geval willen we dat de scholen verder ontwikkelen zodat ze nog beter in staat zijn om voor zoveel mogelijk kinderen passende ondersteuning te bieden. En daarbij moet de...
Theo van Rijzewijk
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Netwerkexpertise deling
Binnen samenwerkingsverbanden, schoolbesturen en scholen zit veel expertise. In het kader van passend onderwijs doen we er goed aan deze expertise zo handig mogelijk te delen. Eerst binnen een school of bestuur en later kan dit worden uitgebreid naar het samenwerkingsverband of zelfs daarbuiten. ...
Guus Beenhakker, Gonnie Boerma-Sijbrandij, Henk van der Pas
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Het is zeker dat het anders moet
‘But to live outside the law, you must be honest’ gebruikt Sjef Drummen als titel voor zijn lezing. Het is een zin uit een lied van Bob Dylan. Vrij vertaald betekent het dat je zuiver op de graat moet zijn als je iets buiten de wet doet. Je moet een goed verhaal hebben.
Sjef Drummen
23 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Gedrags- en werkhoudingsproblemen samen te lijf
Impulsklassen helpen kinderen met gedragsproblematiek beter gedijen op school. De kracht ervan zit in de versterking van de driehoek leraar-ouder-leerling en de focus op wat er allemaal wél lukt. Die insteek kan helpen tegen de uitval van leerlingen. Het oorspronkelijk Deense concept wordt al op ...
Beppy de Groot
23 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Standaard op de gang en als het nodig is in de klas
De titel van dit artikel is een uitspraak die gedaan werd bij de oplevering van onze gebouw, in 2014. De zin zegt veel over ons huidige visie en werkwijze. Schoolleider Jan Willem Helmink vertelt over de totstandkoming van zijn school.
Jan Willem Helmink
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Bijzonder schoolgebouw
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Over moeten willen blijven verlangen
We moeten willen blijven veranderen als het aan Sandra van Kolfschoten ligt. De belangrijkste zelf wilt, volgens de onderwijskundige. Een reden om te veranderen is de constatering dat het onderwijs nog steeds veel kinderen niet past. En dat ligt niet aan die kinderen.
Jos Gerards, Sandra van Kolfschoten
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Toelaatbaarheidsverklaring en verwijderingsbesluit
Recent heeft de Raad van State op 13 december 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:3434) uitspraak gedaan in een door de ouders van een jongen met het Syndroom van Down ingestelde hoger beroepsprocedure, waarbij eerder door zowel de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT) als de Gesc...
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Samenwerkingsverband PO Passenderwijs
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband PO Passenderwijs in de regio Woerden, Stichtse Vecht en De Ronde Venen heeft duidelijke pijlers opgesteld ten aanzien van de verantwoordelijkheid van het individuele schoolbestuur ten opzichte van dat van het collectieve schoolbestuu...
Jasper Puttenstein
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Heb een visie, maar welke?
“Er bestaat niet één zaligmakende visie die werkt in het onderwijs”, weet Pedro de Bruyckere. “Daarom heb ik geen kant en klare visie die scholen zouden moeten uitdragen. Een visie die perfect past, is voor elke school anders. En met beleid dat bij de ene school heel goed werkt, kan een andere sc...
Guus Beenhakker, Pedro De Bruyckere
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Checklist: Feiten en cijfers uit de Onderwijsatlas
Recent verscheen de Onderwijsatlas Primair Onderwijs 2017. Graag zetten we zes opvallende en vaak positieve cijfers kort uiteen.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Van passend naar verrassend onderwijs
In Schijndel is sinds enkele jaren een project opgestart om heel het onderwijs inclusief te maken. Maar wat betekent dit uitgangspunt voor de sbo-voorziening in het dorp? Dit experiment is smal opgestart. De reguliere scholen openden de deuren voor kinderen met speciale zorgbehoeften en sbo-schoo...
Maikel de la Cousine, Suzanne Jägers
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Netwerk LPO: Samen werken aan passend onderwijs
In de dagelijkse praktijk van passend onderwijs is het woord ‘samenwerken’ elke dag aan de orde. Scholen werken samen met andere scholen, jeugdzorg werkt samen met onderwijs, gemeenten en schoolbesturen staan samen voor de taak om te zorgen voor de toekomst van kinderen. Brandpunt van veel van di...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
'Willen leren' voor (jong) talent
De idee achter WALHALLAb heeft oprichter Marco Mout opgedaan in het dorpje Ngaiotonga (Nieuw-Zeeland) tijdens een wereldreis op de fiets. In het dorpsschooltje zijn geen lokalen. De ruim 60 leerlingen van alle leeftijden werken er samen onder leiding van een paar docenten. De oudere leerlingen on...
Walter van de Calseyde, Marco Mout
27 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Gedifferentieerd onderwijs vergroot ongelijke kansen
Volgens bijzonder hoogleraar Eddie Denessen kan differentiatie de kansenongelijkheid van kinderen juist vergroten in plaats van verkleinen. “In het rapport ‘De Staat van het Onderwijs’ (2016) laat de inspectie zien dat de kansen van kinderen van hoogopgeleide ouders flink zijn toegenomen ten opzi...
Walter van de Calseyde, Eddie Denessen
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Nederland kiest voor passend onderwijs, Vlaanderen heeft zijn M-decreet
Denk inclusief
Nederland en Vlaanderen lijken te worstelen met de vraag hoe je via het onderwijs integratie van kinderen met een beperking tot stand brengt. Beide landen ondertekenden hiervoor internationale verdragen (Salamanca, 1994 en het internationaal verdrag voor de rechten van mensen me...
Teun Dekker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Het Facet: voor hoog- en meerbegaafde leerlingen die dreigen vast te lopen
In de regio Eindhoven wordt een voorziening opgezet voor onderwijs aan hoog- en meerbegaafde kinderen die het in het reguliere onderwijs niet redden. Veel van hen lopen er zelfs vast. De meeste van deze leerlingen hebben naast hun hoogbegaafdheid ook andere problematieken, vaak op het gebied van ...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Help, mijn kind heeft ADHR
De relatie tussen ouders en leraren. Er is veel over geschreven en er zal nog veel over verschijnen. Het begon in ons geval met de tussen neus en lippen opmerking ‘of we even op school willen komen’. Omdat ‘ze’ dachten dat er ‘wat’ aan de hand is met onze zoon.
Jelte van der Kooi
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
"Onze Ster-leerlingen bloeien op"
Onderwijs op maat bij de Casembroot en Die Heenetrecht
Bij OBS De Casembroot in Sint Annaland (Zeeland) weten ze steeds meer kinderen met een hulpvraag binnenboord te houden. “Sinds we met de Ster-groepen zijn gestart, stromen er minder kinderen uit naar het speciaal (basis)onderwijs”, aldus d...
Femke van den Berg
23 juli 2020