Artikelen
oom 2015 / nr 3
Structurele inzet onderwijsassistenten biedt veel ondersteuning
‘Thuisnabij passend onderwijs’ realiseren hangt nauw samen met een goed georganiseerde ondersteuningsstructuur. Binnen samenwerkingsverband Driegang (regio Gorinchem) regelt EC Rotonde de ondersteuning van de onderwijsprocessen op 44 scholen/locaties, waaronder enkele met inclusief onderwijs en é...
Walter van de Calseyde, Piet Vogel
22 juli 2020
oom 2015 / nr 3
De 'best practice' van Mischa Put
De ‘best practice’ van Mischa Put van twee kleine scholen De Wegwijzer in Piershil en De Ontmoeting in Capelle aan den IJssel.
Mischa Put
22 juli 2020
oom 2015 / nr 3
Onderwijs en jeugdhulp verbonden!?
Leraren op scholen en hulpverleners in jeugdhulp gaan anders met elkaar samenwerken. Door de invoering van passend onderwijs en de Transitie Jeugdzorg bij de gemeenten, is veel veranderd. In beide sectoren zijn ingewikkelde indicatiestelsels verdwenen. Welke ondersteuning wordt ingezet, hangt nie...
22 juli 2020
oom 2015 / nr 3
Overstappen van speciaal naar gewoon onderwijs
Als een leerling naar het so of sbo wordt verwezen, gaat bijna iedereen ervan uit dat dat voor de rest van de schoolperiode zo zal zijn. In steeds meer samenwerkingsverbanden worden daar vraagtekens bij geplaatst. Misschien is na verloop van tijd een leerling wel weer toe aan een gewone school. Z...
Ron Benjamins, Maartje Reitsma
22 juli 2020
oom 2015 / nr 3
Leiderschap: leg de regie op de juiste plek
Een schoolleider lijkt op een regisseur. Toneelregisseur Ivo van Hove zegt over zijn werk: “Als ik regisseer, voel ik me totaal op mijn gemak. Rustig, helemaal op mijn plek. Daar durf ik te falen, fouten te maken. Dan zeg ik drie dagen later tegen een acteur: ‘Je had gelijk – er klopt niets van w...
Nico Eigenhuis
22 juli 2020
oom 2015 / nr 3
Leiderschap in SWPBS-scholen: georganiseerd en gedeeld!
Verantwoordelijk leren zijn voor jezelf, voor elkaar en voor de omgeving. Positieve keuzes leren maken als het gaat om gedrag. Samen elke dag weer de school zijn waar iedereen er bij hoort, zichzelf mag en kan zijn. Samen kiezen voor wat de moeite waard is en de schouders eronder zetten en dit el...
Anita Blonk, Joke Kamstra
22 juli 2020
oom 2015 / nr 3
Vraag het de kinderen zelf
In Zeeland werken twee samenwerkingsverbanden met een kinderraad. Kinderen vergaderen over belangrijke vragen rond ondersteuning, bijvoorbeeld over wat basisondersteuning zou moeten zijn, hoe je geld eerlijk verdeelt en hoe je zorgt voor een veilige klas. De adviezen die dat oplevert zijn bepaald...
Madeleine Weij
22 juli 2020
oom 2015 / nr 3
Checklist: Een passende plek vinden voor een leerling
De school moet ouders van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften meer informatie geven over passend onderwijs en de daarbij behorende ondersteuning en begeleiding die geboden kan worden. Ouders kunnen in samenwerking met de school een aantal stappen volgen om erachter te komen wat de meest pa...
22 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Een cultuur van professionele ontwikkeling
Eén van de sprekers op ‘Passend onderwijs in 1 dag’ is Tom Roetert, adviseur voor de AVS. Voorafgaand sprak ik met hem over zijn passie voor een klimaat van samen werken en samen leren in de school. De gedrevenheid is van zijn gezicht te lezen, zodra hij spreekt over belemmeringen en mogelijkhede...
Nico Eigenhuis, Tom Roetert
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
FAQ: Veel gestelde vragen rond het terugplaatsen van het speciaal naar gewoon onderwijs
Als een leerling eenmaal een plek heeft in het speciaal onderwijs, dan lijkt het vaak alsof dat voor de rest van de schoolcarrière zo blijft. Toch hoeft dat niet zo te zijn. Met passend onderwijs wordt een terugkeer naar een gewone school juist aangemoedigd. Hoe werkt dat? Zes vragen over de over...
Ron Benjamins
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Scholen zijn zeer welwillend, maar ze weten soms niet wat ze moeten doen
“Het eerste jaar zal het nog wel druk worden. Maar als na verloop van tijd de lijnen wat duidelijker zijn voor iedereen, mag je toch hopen dat het minder wordt.” Hilde Mertens is directeur van de Stichting Onderwijsgeschillen, waar meningsverschillen tussen scholen en ouders worden voorgelegd aan...
Ron Benjamins, Hilde Mertens
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Handelingsgericht werken en de schoolleider
Passend onderwijs wordt geassocieerd met ‘goed onderwijs voor alle leerlingen’, ‘geen kind tussen wal en schip’ en ‘geen leerling die buiten de boot valt’. Hoe beter de basisondersteuning is en hoe sterker de interne en externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband, hoe meer leerlingen bi...
Tijn Nuyens, Noëlle Pameijer
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
De 'best practice' van Nanja van Es
Nanja van Es is directeur van SBO Het Noorderlicht in Dordrecht, die volgend schooljaar fuseert met SBO De Anne Frank School.
Nanja van Es
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Iedere leerling heeft recht op een goede relatie tussen zijn ouders en de school
“Leerlingsucces wordt voor een groot deel beïnvloed door positieve ouderbetrokkenheid,” zegt Peter de Vries. Niet alleen onderzoeken tonen dat aan, ook landen met de beste leerresultaten. Ouderbetrokkenheid is dus belangrijk genoeg om volop aandacht aan te geven. Dat geldt ook voor passend onderw...
Jack Biskop, Peter de Vries
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Mensen zijn belangrijker dan regels
Minder regels en meer ruimte voor eigen beleid in de eigen regio: passend onderwijs is een schoolvoorbeeld van decentralisatie en deregulering. Ondersteuning van leerlingen is niet meer afhankelijk van algemeen geldende, vooraf geregelde indicatiestellingen. Langzaamaan wordt duidelijker zichtbaa...
Ron Benjamins
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Checklist: Flitsbezoeken
Terwijl de schoolleider vergadert, stukken schrijft, met de bestuurder overlegt en ouders te woord staat, speelt het echte schoolleven zich af in de klas. Geen tijd voor klasbezoeken. Maar met flitsbezoeken kunt u snelle en gerichte feedback geven op het gedrag van de leraar. Een ideale vorm om d...
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Samenwerken met jeugdhulp
Sinds januari 2015 is de decentralisatie van de jeugdhulp een feit. Dit moet lokaal leiden tot nauwere samenwerking tussen jeugdhulp en het onderwijs. Dolf van Veen, voorzitter Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg, spreekt zich uit over deze nieuwe ontwikkelingen: “De stand van zaken is niet...
Thieu Dollevoet, Dolf van Veen
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Denk niet in hekjes
Nu samenwerkingsverbanden zicht krijgen op het organiseren van onderwijsondersteuning, is het tijd om de volgende stap te zetten. In de samenwerking met
jeugdhulp kan nog veel gewonnen worden, stelt Dick Rasenberg. Dat lukt alleen als iedereen echt bereid is om over de eigen schaduw heen te sta...
Ron Benjamins, Dick Rasenberg
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
FAQ: Veel gestelde vragen rond professionalisering
Als meer leerlingen met ondersteuning vaker in het regulier basisonderwijs les krijgen, vraagt dat om professionalisering van leraren. De meest gestelde vragen over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van professionaliseren.
Ron Benjamins
30 juli 2020
oom 2015 / nr 2
Checklist: Uitspraken Geschillencommissie passend onderwijs
Uitspraak Geschillencommissie passend onderwijs 12 januari 2015 (nr. 106517).
In haar uitspraak van 12 januari jl. heeft de commissie het systeem van de Wet passend onderwijs nog eens uiteengezet. De uitspraak maakt duidelijk welke stappen een school in de praktijk dient te zetten voordat een ve...
Pauline Demacker
30 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Onderwijs en gemeenten: samen op weg
Met de start van het passend onderwijs en het in werking treden van de nieuwe Jeugdwet zijn er op tal van terreinen raakvlakken ontstaan, zo die er al niet waren, tussen het onderwijs en de gemeente. Natuurlijk hebben gemeenten en onderwijsinstellingen elkaar de afgelopen jaren al ‘ontmoet’. Denk...
Jack Biskop, Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Eén samenwerkingsverband, drie culturen
In het zuiden van Drenthe ligt een uitgestrekt samenwerkingsverband, rond de drie kernen Hoogeveen, Meppel en Steenwijk. Leon ’t Hart coördineert passend onderwijs in het gebied waar het onderwijs nauwelijks in één werkwijze te vangen is. En dat hoeft ook niet. In Drenthe wordt optimaal gebruik g...
Ron Benjamins, Leon 't Hart
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Checklist: Toelaatbaarheidsverklaring
Als een leerling naar het SBO of het SO gaat, vraagt de verwijzende school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan voor de leerling bij het samenwerkingsverband. Met die verklaring kan de leerling toegelaten worden op de school voor speciaal (basis-)onderwijs. De inhoudelijke afweging verschilt ...
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Denkkaders passend onderwijs mogelijk maken
Het passend maken van onderwijs vindt plaats in de klas. Steeds als we het hebben over de rol van de leerkracht in het realiseren van passend onderwijs, blijft één cruciale factor buiten beschouwing: het denkkader van de leerkracht.
Rien van den Heuvel, Tijn Nuyens
21 juli 2020