Artikelen
oom 2022 / nr 1
Jezelf mogen zijn tussen de anderen, dát is inclusiviteit
NVA-Expertgroep autisme & onderwijs
Sinds haar oprichting in 2020 heeft de NVA-Expertgroep Autisme & Onderwijs zich onder andere gericht op haar visie en missie als het gaat om onderwijs aan leerlingen (en studenten) met autisme. Er wordt veel gezegd en geschreven als het gaat om het falend ‘p...
Suzanne Agterberg-Rouwhorst, Geesje Duursma, Silke Polman, Saskia Sliepenbeek, Sylvia Stuurman, Jantiene Treurniet
17 februari 2022
oom 2020 / nr 5
'Samen waar het kan, apart waar het nodig is'
Eigen Wijs: bo, sbo en kinderopvang onder één dak
Al heel lang klinkt de roep om integratie van schoolconcepten; de huidige fysieke en mentale afstand tussen basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs ervaren veel betrokkenen als groot. De Talentencampus Eigen Wijs is een voorbeeld van de...
Olga Koppenhagen, Erwin Lippold
25 november 2020
oom 2020 / nr 2
De waarde van onderwijs-zorgcombinaties
De laatste jaren zijn er inspirerende voorbeelden ontwikkeld van onderwijs-zorgcombinaties. Zo ook het project Onderwijs-Zorg Groep, opgezet binnen het Kindcentrum Borgele in Deventer. De Groep OZ bestaat uit zes kinderen met meervoudige ondersteunings- en hulpvragen gesitueerd in een basisschool...
Marc Vermeulen, Mark Wolbert
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Van wie is nu eigenlijk de school?
Van wie is nu eigenlijk de school? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. De term school is zoveel meer dan alleen het gebouw. Het gaat ook over de manier waarop het onderwijs is ingericht. Wanneer iemand een huis koopt is het antwoord vrij eenvoudig. De koper is eigenaar van het huis, bezi...
Henk van der Pas
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Zeg nooit... nooit!
Passend onderwijs samen met s(b)o
Een inclusieve samenleving was al de droom van Martin Luther King, in 1964 beloond met de Nobelprijs voor de Vrede. In 1968 werd King om deze zelfde droom doodgeschoten. Dankzij hem en zijn beweging werd in de VS het openbare leven toegankelijk voor iedereen. ...
Gonnie Boerma-Sijbrandij
28 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Traditionele bril past niet bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend primair onderwijs Noord-Kennemerland (hierna: PPO-NK) heeft met zijn schoolbesturen, ondersteuningsplanraad en met o.a. Patrick Kenis en Bas Baanders de volgende vraag onderzocht: ‘Hoe kunnen we het bestuur en onafhankelijk intern toezicht zo inrichten dat het recht d...
Patrick Kenis, Astrid Ottenheym-Vliegen
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Vorm de balans!
Een doorlopende speel-, leer- en ontwikkelingslijn voor alle kinderen
Robert-Jan Koevoets vormt samen met Jos Krebbekx het tweekoppige College van Bestuur van de Borgesiusstichting en van de Stichting Spelen=Leren. Zij zijn hard bezig om samen met de bij de stichting aangesloten scholen en peu...
Robert-Jan Koevoets, Olga Koppenhagen
27 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Het onderwijs in drie doeldomeinen
Het wordt erg belangrijk gevonden dat Nederland meekomt in de internationale ranglijsten op het gebied van onderwijs. Onlangs (oktober 2018) verscheen er weer een dergelijk onderzoek: Unicef: ‘an unfair start’. Iedereen moet een zo hoog mogelijk (opleidings)niveau halen; de opwaartse druk daartoe...
Thijmen Sprakel
28 juli 2020
oom 2018 / nr 3
Particuliere scholen en passend onderwijs: een mooie combinatie?
De afgelopen jaren is een vlammende discussie gaande over de inzet van particuliere scholen binnen passend onderwijs. Daarbij gaat de discussie vaak over wettelijke belemmeringen, financiering en allerlei al dan niet vastgelegde regelgeving. Tijd dus om eens stil te staan bij het fenomeen particu...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Het onderwijs moet af van de gestandaardiseerde productielijn en onvoldoendes
De onderwijsexpert Sir Ken Robinson heeft een duidelijke mening over hervorming van het onderwijs. Hij vindt het namelijk een groot probleem dat men de toekomst tegemoet probeert te treden door te doen wat men altijd al deed. Het huidige onderwijssysteem is ontworpen, gemaakt en gerealiseerd voor...
Henk van der Pas, Luc Stevens
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Het is zeker dat het anders moet
‘But to live outside the law, you must be honest’ gebruikt Sjef Drummen als titel voor zijn lezing. Het is een zin uit een lied van Bob Dylan. Vrij vertaald betekent het dat je zuiver op de graat moet zijn als je iets buiten de wet doet. Je moet een goed verhaal hebben.
Sjef Drummen
23 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Standaard op de gang en als het nodig is in de klas
De titel van dit artikel is een uitspraak die gedaan werd bij de oplevering van onze gebouw, in 2014. De zin zegt veel over ons huidige visie en werkwijze. Schoolleider Jan Willem Helmink vertelt over de totstandkoming van zijn school.
Jan Willem Helmink
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Heb een visie, maar welke?
“Er bestaat niet één zaligmakende visie die werkt in het onderwijs”, weet Pedro de Bruyckere. “Daarom heb ik geen kant en klare visie die scholen zouden moeten uitdragen. Een visie die perfect past, is voor elke school anders. En met beleid dat bij de ene school heel goed werkt, kan een andere sc...
Guus Beenhakker, Pedro De Bruyckere
27 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Het Facet: voor hoog- en meerbegaafde leerlingen die dreigen vast te lopen
In de regio Eindhoven wordt een voorziening opgezet voor onderwijs aan hoog- en meerbegaafde kinderen die het in het reguliere onderwijs niet redden. Veel van hen lopen er zelfs vast. De meeste van deze leerlingen hebben naast hun hoogbegaafdheid ook andere problematieken, vaak op het gebied van ...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
"Onze Ster-leerlingen bloeien op"
Onderwijs op maat bij de Casembroot en Die Heenetrecht
Bij OBS De Casembroot in Sint Annaland (Zeeland) weten ze steeds meer kinderen met een hulpvraag binnenboord te houden. “Sinds we met de Ster-groepen zijn gestart, stromen er minder kinderen uit naar het speciaal (basis)onderwijs”, aldus d...
Femke van den Berg
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
De Internationale Taalklas: onderwijs bij gratie van differentiatie
De leerlingen van de Internationale Taalklas in Haarlem hebben elk hun eigen moedertaal, elk hun eigen niveau en elk hun eigen achtergrond. Dat maakt gepersonaliseerd leren met ieder een eigen leertraject onvermijdelijk. Toch zitten ze gezamenlijk in een lokaal met een leraar die hen begeleidt. K...
Guus Beenhakker, Marieke Postma
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Inclusief onderwijs komt aan op maatwerk
Een half jaar geleden verhuisden de scholen Het Baken (reguliere basisschool) en Sbo De Driehoek in Wijk bij Duurstede naar hetzelfde gebouw, de nieuwe onderwijsplaats werd gedoopt tot Het Anker. Daarmee is een inclusief onderwijsconcept ontstaan waar leerlingen op verschillende niveaus en in ver...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Inspiratietrip rondom passend onderwijs
Bestuurlijke ontwikkeling voor passend onderwijs
Schoolbesturen hebben vaak tegenstrijdige belangen. In die gevallen treedt vaak wrijving op in het ingezette en het uitgevoerde beleid. Het samenwerkingsverband Schiedam Vlaardingen Maassluis, Onderwijs Dat Past (ODP) heeft daarom gekozen voor ...
Guus Beenhakker, Marianne van Kalmhout
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
De kracht van België
In gemeenten die aan België grenzen is het een veel voorkomende trend: kinderen die aan de andere kant van de grens naar school gaan. Blijkbaar vinden veel ouders het Vlaamse onderwijs een prettiger uitvalsbasis. Bijna tweeduizend Nederlandse leerlingen steken dagelijks de landsgrens over om naar...
Maaike van de Watering
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
Uitwisseling leidt tot inspiratie
In Europees verband delen schoolleiders kennis, gedachten en ideeën binnen ESHA, de European School Heads Association. Wat levert dat op? PO Magazine vroeg het Ton Duif, voormalig ESHApresident en nog altijd actief binnen deze organisatie.
Femke van den Berg, Ton Duif
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
"Schoolleiders zijn de belangrijkste leiders in de wereld"
Claire Boonstra werkt met haar Operation Education aan een nieuw ontwerp voor scholen. Al meer dan vier jaar lang stelt ze kritische vragen bij het onderwijs zoals we dat kennen. Dat levert langzamerhand een beeld op van hoe het anders kan. Ze ziet scholen die zich niet richten op methodieken en ...
Claire Boonstra
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Leerlingen, ouders en teams klaarstomen voor de overstap
Met plastic hoezen om mijn voeten stap ik het hagelnieuwe gebouw van Het Anker in Wijk bij Duurstede binnen. Op 1 februari zullen hier de leerlingen van twee scholen in hetzelfde gebouw les krijgen. Ook komt er een bso en peuterspeelzaal in het gebouw. Enkele bouwvakkers knappen de laatste klusje...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Onderwijsvernieuwing: Van binnen naar buiten
Volgens de Modelverordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs moet het verharde gedeelte van de speelplaats een minimumoppervlakte hebben van drie vierkante meter per leerling met een minimum van driehonderd vierkante meter netto. Vanaf tweehonderd leerlingen kan worden volstaan met zeshonderd ...
Wendie Hardeman
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Ouders en leraren hebben hetzelfde uitgangspunt: het gaat goed met het kind
National Parent Teacher Association (pta) is een Amerikaans concept dat uitgaat van een hechte, open en oprechte band tussen ouders en de leraar. Beide hebben het gemeenschappelijke doel om kinderen het juiste klimaat te kunnen bieden om zich veilig te voelen en zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.
Guus Beenhakker
23 juli 2020