Artikelen
oom 2015 / nr 1
De 'best practice' van Gerard Kusters
Gerard Kusters is directeur van de mytylschool te Roosendaal.
Gerard Kusters
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Meerleerjarenklassen, een internationaal antwoord op toenemende diversiteit
In Europa en Amerika wordt geprobeerd om meer leerlingen op reguliere scholen te onderwijzen. In veel landen is de regelgeving daarvoor dwingender dan in Nederland. Dat levert ook nieuwe onderwijskundige aanpakken op. Bert Groeneweg pleit voor de ontwikkeling van Meerjarenklassen, die in het buit...
Bert Groeneweg
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Leidinggeven vanuit Rijnlands perspectief
Regelmatig horen wij van onderwijsmensen dat passend onderwijs een overheidsmaatregel lijkt, gevoed vanuit financiële en beheersmatige overwegingen. Bovendien lijkt het begrip ‘passend onderwijs’ voor sommigen een pleonasme: heeft onderwijs in zichzelf niet de natuurlijke opdracht passend op de l...
Nico Eigenhuis, Jan Tolhuijs
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen rond de overgang van PO naar VO onder passend onderwijs
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Alles wordt anders voor groep 8
Dit schooljaar verandert de overgang naar het voortgezet onderwijs helemaal. Het advies dat de basisschool opstelt wordt leidend. De eindtoets is vernieuwd en wordt later gehouden. De uitslag kan het schooladvies naar boven bijstellen. De school voor het VO heeft na het aanmelden van de leerling ...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Sven wil een arrangement
Sven is een jongen van 10 jaar, die af en toe zijn zelfbeheersing verliest. Dat moet veranderen, vindt juf, vinden de ouders en vindt Sven zelf ook. Hoe pak je dat aan? Hoe leert Sven om zijn ‘stopknop’ te vinden én te gebruiken?
Sonja de Lange, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
FAQ: Veel gestelde vragen over zorgplicht
Sinds augustus hebben schoolbesturen zorgplicht voor leerlingen. Dat betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod niet zelf kan bieden. Dit kan een andere ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2015 / nr 1
Checklist: Wat staat er minimaal in de schoolgids?
Iedere school heeft verplicht een schoolgids die wordt verstrekt aan ouders. Deze school herziet en actualiseert de gids jaarlijks en deelt die ook ieder jaar opnieuw uit aan de ouders. De inspectie controleert scholen erop of de juiste gegevens vermeld zijn in de schoolgids. Scholen mogen allerl...
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Zorgen over verbinding tussen passend onderwijs en jeugdhulp: Wat kunt u zelf doen?
Per 1 januari 2015 hebben gemeenten de regie over de jeugdhulp. Media berichten regelmatig dat dit niet eenvoudig is en dat er zorgen zijn over deze transitie. Voor basisscholen is dat belangrijk, want er wordt veel samengewerkt met instanties die hulp bieden in gezinnen en aan kinderen. Wat is e...
Marit van Luijn, Bas Wesseldijk
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Iedereen kan erbij horen, en meedoen
In 2008 schreef ik een column over onze dochter Sterre, destijds een kleuter van 6 jaar. Zij is behoorlijk anders, zij heeft het syndroom van Down. Ik schreef toen het volgende: “bij passend onderwijs voor Sterre denk ik aan een jas. Een jas geeft je warmte en bescherming en een jas moet goed pas...
Jacqueline Tournier
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Leiderschap: balans tussen daadkracht en kwetsbaarheid
Daadkrachtig duidelijk maken waar je naar toe wilt. Vanuit een duidelijke visie voortdurend je verhaal vertellen, aan alle relevante personen in je organisatie. Het is een belangrijke competentie voor directeuren van besturen, samenwerkingsverbanden en scholen. Maar dit daadkrachtig poneren is ni...
Nico Eigenhuis
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Checklist: Wat komt aan de orde in een aannamegesprek
Iedere school voert aannamegesprekken met ouders over de aanname van een leerling. De Wet passend onderwijs is een kaderstellende wet en het is aan het samenwerkingsverband om binnen deze kaders afspraken te maken met scholen. Hierin kan het samenwerkingsverband aangeven wat voor de betrokken sch...
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Het OPP, wat staat daar eigenlijk in?
Voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband krijgen, moeten scholen verplicht een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. In zo’n OPP beschrijft de school welke doelen een leerling kan halen op de school waar hij les krijgt en hoe de school hem daarin ondersteun...
Guus Beenhakker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
5 Vragen aan Ciska Medendorp
Ciska Medendorp is coördinator aan de Prinses Beatrixschool te Urk.
Ciska Medendorp
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
De uitvoering van de zorgplicht
Schoolbesturen hebben vanaf 1 augustus 2014 zorgplicht. Dit betekent dat een school in overleg met ouders een andere school moet vinden die een passend onderwijsaanbod kan realiseren en de betreffende leerling kan toelaten als de school waar de leerling is aangemeld dat onderwijsaanbod zelf niet ...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
"Verwijder schotten tussen SO en SBO"
Passend onderwijs biedt nieuwe kansen voor de positie van SO- en SBO-scholen. De samenwerking onderling en met het regulier onderwijs kan nu anders en beter georganiseerd worden. Op De Houtmarkt in Leiden werkt men al enkele jaren met een systeem waarin SO en SBO geïndiceerde leerlingen gemengd i...
Guus Beenhakker, Ger van der Meer
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
FAQ: Positie van ouders binnen passend onderwijs
Met de start van passend onderwijs is de extra ondersteuning in het onderwijs op een andere manier georganiseerd. Dit is ook van toepassing op de positie van ouders, wat in combinatie met de invoering van de zorgplicht af en toe zorgt voor situaties waar we niet altijd meteen een goed antwoord op...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Wanneer kan een leerling worden verwijderd?
Met de invoering van passend onderwijs veranderen de regels rond het aannemen en verwijzen van leerlingen. Als ouders en school het niet eens worden, kan dat voorgelegd worden aan een geschillencommissie. Die boog zich afgelopen zomer over de vraag of een school een leerling met het syndroom van ...
Pauline Demacker
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Van vergaderen naar georganiseerd leren
Het onderwijs heeft een intensieve overlegcultuur. Werkgroepjes, teamvergaderingen, bouwvergaderingen, bilateraaltjes, er wordt wat afgepraat. We praten over alles wat er op de school gebeurt, omdat we vinden dat iedereen op de hoogte moet zijn en iedereen betrokken moet zijn. Maar veel teamleden...
Reinoud Buijs
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
FAQ: De aanvraag van toelaatbaarheidsverklaringen
“Alleen voor zeer evidente casussen kan een TLV worden afgegeven voor de gehele schoolloopbaan primair onderwijs of voortgezet onderwijs.”
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 5
Checklist: Oplossingsgericht vergaderen doe je zo!
Vergaderingen zijn vaak tijdverslinders en energieslurpers. Toch voelt het samenkomen en bespreken als een heel logische en goede manier om tot besluiten te komen. Als we dan toch aangeboren vergaderaars zijn, hoe doen we dat dan het best? Oplossingsgericht vergaderen in vier stappen.
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Aanname, ondersteuning en verwijzing binnen passend onderwijs
De invoering van de nieuwe Wet passend onderwijs geeft aanleiding tot wijzigingen in het handelen bij de aanname, ondersteuning en verwijzing van leerlingen. Deze veranderingen vloeien voort uit de invoering van de zorgplicht en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de onders...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Waarom is passend onderwijs een goed idee?
Met die vraag opende ik een toelichting op passend onderwijs, zo’n zeven of acht jaar geleden. De reacties uit de zaal, gevuld met ongeveer 60 schoolleiders en IB’ers, waren niet mals. Het kwam erop neer dat passend onderwijs, in de ogen van met name de directeuren, helemaal niet zo’n goed idee was.
Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 4
Een (hoog)begaafde in de klas
In de afgelopen vijftien jaar is er op scholen steeds meer aandacht geschonken aan (hoog)begaafdheid. Ook in passend onderwijs moeten begaafde leerlingen een plaats krijgen die aansluit bij hun onderwijsbehoeften, de nota van Dekker (juni 2014) is hiervoor een goede aanzet. De zorgstructuur voor ...
Jet Barendrecht, Guus Beenhakker
21 juli 2020