Edities
Eerder in OO Magazine schreef ik al over het recht op onderwijs, oftewel het leerrecht. Op 30 november 2022 is het wetsvoorstel “Verankering van het leerrecht” door het lid Van Meenen ingediend met als doel om het leerrecht te verankeren in de nationale weten regelgeving. Dit wetsvoorstel wijzigt...
Een klein samenwerkingsverband met grote uitdagingen, maar ook een geweldig leuke plek. Zo typeert plaatsvervangend directeur Martijn Schrijver het Samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs Lelystad. Een jaar geleden ging hij aan de slag bij dit samenwerkingsverband, dat onder meer met de Le...
Het vorige nummer van OO Magazine stond in het teken van normaliseren, in de Jeugdwet van 2015 genoemd als een van de transformatiedoelen voor de jeugdzorgsector. Uitgangspunten van het Leernetwerk Normaliseren zijn herkenbare aanspreekpunten in de directe omgeving, en ondersteuning zoveel mogeli...
Kindcentrum De Vaart staat in een wijk met grote sociale verschillen in Heerhugowaard (Noord-Holland). Kinderen vanuit 26 verschillende culturen komen er samen, de diversiteit is groot. Het kindcentrum is een voorloper in de gemeente Dijk en Waard (Heerhugowaard) en samenwerkingsverband Noord-Ken...
Dat de coronaperiode grote invloed heeft gehad op het welbevinden en de ontwikkeling van jeugdigen en hun relaties, mag duidelijk zijn. Universiteit Utrecht en Trimbos-instituut onderzochten hoe de situatie anno 2022 was ten opzichte van 2017, en hoe scholen de middelen uit het Nationaal Programm...
Transformatiedoelen in de Jeugdwet van 2015 zijn demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren van de jeugdsector. Vooral dat laatste, normaliseren, heeft veel lijntjes met het onderwijs. Het Leernetwerk Normaliseren ging met het begrip aan de slag, en stelde een visie op, en houdt zich nu bezig met...
Auteur Ewout Kattouw had problemen als adolescent. In het boek Wie is nou eigenlijk gek? beschrijft hij zijn tragische ervaringen met de psychiatrie. Hij kreeg letterlijk het ene label na het andere opgeplakt. In het boek gaat hij in op wat hielp en niet hielp tijdens zijn herstel. We lezen hoe m...
Ieder samenwerkingsverband heeft nu een ouder- en jeugdsteunpunt. Naast het geven van informatie is het bieden van ondersteuning en begeleiding aan ouders en jeugdigen bij passend onderwijs een taak van deze steunpunten. Ze doen dat onafhankelijk en samen met ouders en jeugdigen. Maar hoe organis...
Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs, als essentiële stap naar volwaardige en gelijkwaardige deelname aan de samenleving. We willen dat realiseren door een inclusief onderwijssysteem, waarbij jongeren met en zonder beperking, ziekte of extra ondersteuningsbehoefte( n) samen naar sc...
Dat het nauw komt met de afgifte van een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is bekend en blijkt maar weer eens uit de onderstaande, recente uitspraken van de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT).
(Bron: Onderwijsgeschillen)
De deur zwaait open en Tijn (10) stormt naar binnen. Zijn vader staat kort daarop bij de deuropening met de duim omhoog. Veilig afgeleverd. Tijn zit sinds oktober bij ons, begint wat later in de ochtend en komt vooralsnog twee keer in de week naar school. Méér gaat nu nog niet.
Meer dan tweehonderd scholen telt het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Directeur Irene van Harten zet samen met de schoolbesturen in op inclusiever onderwijs in een regio met meer dan zestigduizend leerlingen. “De inclusiviteitsagenda staat bovenaan.”
De DSM-5 wordt door psychiaters en therapeuten gebruikt als een handboek voor psychiatrische diagnostiek en als een routekaart die juiste of bijpassende behandeling voorschrijft. De DSM-5 wordt echter ook gebruikt door huisartsen om te signaleren, en sinds 2017 door zorgverzekeraars om te bepalen...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Basisschool Jacinta werkt vanuit units waarbij de kinderen niet meer vast met één leerkracht op één plek werken, maar met meerdere leerkrachten binnen een unit, waarbij de kinderen flexibel in de klasruimte en school kunnen werken. Zo krijgen ze aanbod op maat én wordt het leren op school leuk ge...
Sinds 2017 zien we een gestage groei van het aantal leerlingen op scholen voor (v)so en sbo. In de regio Eindhoven, Helmond, De Kempen en de Peelgemeenten gaat het om een sterkere stijging dan landelijk gemiddeld. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, dus onderzoek naar de precieze cijfers en voora...
Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het studieboek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding...
Afstandsonderwijs was tijdens de scholensluitingen vanwege corona de manier om leerlingen onderwijs te geven. Nu de pandemie voorbij is, lijkt ook het afstandsonderwijs voorbij. Maar onderwijs op afstand blijft om verschillende redenen nodig. Ook nu nog zijn er leerlingen die kortstondig of langd...
De instroom van jonge kinderen in het s(b)o daalde aanvankelijk na de invoering van passend onderwijs in 2014. Daarna begon een gestage groei die nog niet is gestopt. Een belangrijk deel daarvan zijn kinderen die niet eerder naar school gingen en rechtstreeks instromen vanuit dagverblijven, peute...
Juridisch kader
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Dit recht is vastgelegd in artikel 28 van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK). Op grond van dit artikel moeten staten het recht op onderwijs verwezenlijken door onder meer het bieden van gelijke kansen. Primair ond...