Laatste editie
oom 2019 / nr 1
Over de idiotie van alles willen toetsen
Meten is weten, maar je kunt lang niet alles vatten in een reeks getallen. Hoeveel zegt het bijvoorbeeld als een leerling bij een toets afwijkt van het gemiddelde? En belangrijker: wanneer is dat een reden om in actie te komen? Stel dat je met een test kinderen met een probleem probeert op te spo...
Walter van de Calseyde, Ionica Smeets
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
"Het gaat om het creëren van de juiste plaats, dat betekent anders organiseren"
Bart van Kessel is duidelijk. Iedereen doet mee en dan is passend onderwijs geslaagd. Dat betekent voor de leerling een stap van thuiszitten naar anders leren. Voor de school betekent dit: anders organiseren. Er moet iets gebeuren waardoor het op school allemaal wél past.
Jos Gerards, Bart van Kessel
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Passend onderwijs geslaagd?
Wanneer passend onderwijs al dan niet geslaagd is, is niet eenduidig te stellen. Is dat als er (bijna) geen thuiszitters meer zijn? Is dat als er (veel) minder toelaatbaarheidsverklaringen (tlv’s) worden afgegeven? Is dat als het aantal geschillen over passend onderwijs (navenant) is afgenomen? V...
Anne Dekkers
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Passend onderwijs = succesvol samenwerken
SWV De Eem ligt in de omgeving van Amersfoort. De onderwijsondersteuners zijn het eerste aanspreekpunt voor de school, wanneer er sprake is van een ondersteuningsvraag die de basisondersteuning overstijgt. Zij vormen een schoolnabije, direct benaderbare en laagdrempelige ondersteuningsmogelijkhei...
Brigitta Gadella
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Slob en De Jonge trekken samen op
Het was even wachten op de brief die de ministers Slob (OCW) en De Jonge (VWS) zouden sturen naar de Tweede Kamer over de aansluiting tussen onderwijs en zorg. Maar op 23 november is de brief dan toch wereldkundig gemaakt. En het is een prachtige brief geworden! Voor het eerst wordt door twee min...
Jack Biskop
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Evaluatie passend onderwijs
Wanneer zijn we geslaagd?
Centraal in dit nummer staat de vraag wanneer passend onderwijs geslaagd is. De redactie wilde graag ook een heleboel mensen ‘in het veld’ peilen. Dat is gebeurd via een vraagstelling aan enkele duizenden personen in het werkveld. Graag beschrijven we enkele bevinding...
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Checklist: Slob ziet belang in onafhankelijk toezicht samenwerkingsverband
Minister Slob prijst de inzet van de PO-raad en de VO-raad om een onafhankelijker toezicht bij samenwerkingsverbanden te genereren. Hij wil nog wel afspraken gaan maken over het tijdspad en over de manier van monitoren. Dat schreef de bewindsman eind januari aan de Kamer.
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
'Leve onze leraren'
“Onze leraren zijn geweldig. En bovenal deskundig”, vindt Emiel van Doorn. Maar ze hebben gaandeweg steeds meer op hun schouders gekregen volgens de expert in mediërend leren. Wat Van Doorn tegen de borst stuit is het gebruik van eindeloos vaste protocollen, instructiemodellen en toetsen. “Dat ma...
Guus Beenhakker, Emiel van Doorn
23 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Passend onderwijs lukt niet alleen
De zorg voor een gezonde, ononderbroken ontwikkeling van kinderen in een veilige omgeving is een maatschappelijke opdracht die scholen, jeugdzorginstellingen, jeugdbescherming, ouders, enz. gezamenlijk uitvoeren. Echter, effectief samenwerken binnen passend onderwijs en met partners uit de jeugd...
Walter van de Calseyde, René Peeters
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Twents model: jeugdhulp in de school
De regio Twente organiseert gezamenlijk de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Vanaf 2019 wordt onderwijs en jeugdhulp samengebracht volgens het nieuwe Twentse ondersteuningsmodel. Eelco Eerenberg, wethouder Jeugdhulp en Onderwijs in Enschede, neemt ons mee door het traject wa...
José Dankers, Eelco Eerenberg, Linda Kuiper
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Samenwerking van onderwijs met jeugdhulpinstellingen en gemeenten
Gemiddeld heeft een samenwerkingsverband in het po te maken met 5,7 gemeenten, 90 scholen en 16,2 schoolbesturen. Wanneer er gezamenlijke afspraken gemaakt moeten worden, zijn er dus veel verschillende partners om mee af te stemmen.
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Striktere privacyregels: belemmering voor uitwisseling leerlingengegevens tussen partners?
Sommige leerlingen hebben door een beperking, een leerachterstand, een ziekte of problemen thuis extra ondersteuning of zorg nodig op school. Scholen werken met verschillende zorgpartners samen om in dergelijke ondersteunings- en zorgbehoefte(n) te voorzien; bijvoorbeeld met jeugdzorg, gezinszorg...
Jos Gerards, Rilana de Vries
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Coalitie passend onderwijs Jeugdhulp-Zorg
Een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen staat hoog op de agenda van de brede coalitie van onderwijspartijen, VNG, branches, cliënt- en ouderorganisaties en de ministeries van VWS en Onderwijs. Gezamenlijk zetten zij de schouders eronder om deze maatschappelijke opdracht waar te maken. Ee...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Passend onderwijs in de Hoeksche Waard: eigenzinnig, maar het lukt
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband Hoeksche Waard is met vijf schoolbesturen, veertig scholen en ongeveer 6000 leerlingen een klein samenwerkingsverband. Maar wel eigenzinnig. Die eigenzinnigheid heeft ervoor gezorgd dat de regio als een op zichzelf staand verband ble...
Pierre den Hartog, Rien Strootman
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Passend onderwijs in debat
Na het debat over passend onderwijs in juli, heeft de Tweede Kamer bij de behandeling van de onderwijsbegroting opnieuw gesproken over passend onderwijs en de rol van de samenwerkingsverbanden. Daarbij ging het in het bijzonder over het signaal dat er nogal veel geld bij de samenwerkingsverbanden...
Jack Biskop
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Onderzoek: Instroom bij het speciaal basisonderwijs
In het kader van de Landelijke Evaluatie Passend Onderwijs is onderzoek gedaan naar de instroom en de problemen van leerlingen in het sbo. De aanleiding was dat er geruchten gaan dat leerlingen er steeds later instromen en dat de problematiek almaar toe zou nemen. Het onderzoek is uitgewerkt door...
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Variawet: Maatwerk in onderwijstijd
Dit schooljaar is de zogenoemde Variawet in werking getreden. Deze wet geeft scholen ruimte om een oplossing op maat te vinden voor leerlingen die vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk niet het volledige dagprogramma volgen op school. Zij volgen dan een deel van het lesprogramm...
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Netwerk LPO: Samen gaat het beter
‘You are not alone’, zong Michael Jackson een hele tijd geleden. En gelijk had hij. Het realiseren van passend onderwijs is niet iets dat je alleen doet. De leraar staat er niet alleen voor, de school staat er niet alleen voor, de schoolbesturen staan er niet alleen voor en ook de samenwerkingsve...
Jack Biskop
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Het onderwijs in drie doeldomeinen
Het wordt erg belangrijk gevonden dat Nederland meekomt in de internationale ranglijsten op het gebied van onderwijs. Onlangs (oktober 2018) verscheen er weer een dergelijk onderzoek: Unicef: ‘an unfair start’. Iedereen moet een zo hoog mogelijk (opleidings)niveau halen; de opwaartse druk daartoe...
Thijmen Sprakel
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Ouders en leraren delen een kostbaar iets
Overwegingen bij de transitie naar een nieuwe vorm van professionaliteit binnen passend onderwijs
Het is mooi dat kinderen ouders én leraren hebben die zich beide bekommeren om hun ontwikkeling en welzijn. Toch gaat samenwerken niet altijd van een leien dak, vooral niet wanneer leerlingen extr...
Jacqueline van Swet, Hélène Leenders
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Preventieve aanpaak terugdringen thuiszitters
Het onderwerp thuiszitters is een van de lastigere hoofdbrekers van passend onderwijs. Er wordt veel geworsteld met de vraag hoe je voor elkaar krijgt dat er uiteindelijk niemand meer thuiszit. In de regio Nieuwegein is er een succesvolle en preventieve aanpak: het zogenaamde BOCS (Begeleiding On...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Passend onderwijs is niet eenvoudig
De bedoeling van de recente stelselwijzigingen voor de jeugd - passend onderwijs (2014) en de Jeugdwet (2015) - is mooi: samen verantwoordelijkheid nemen voor het kind, zo dicht mogelijk bij de eigen leefwereld. Niemand zal daartegen zijn, maar het is niet eenvoudig. Iedereen kan zich uit de eige...
Mirjam van Oers
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Actief ouderschap
Kinderen presteren beter als de ouders betrokken zijn. Ouders raken meer betrokken als scholen en professionals daar bewust werk van maken. Goed aan de slag gaan met ouderbetrokkenheid? Wellicht kan dit model u daarbij helpen. Het is ontwikkeld door de Stichting Actief Ouderschap, met als om de s...
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Samenwerkingsvraagstukken vragen om vertrouwen
Aandacht voor meer informele relatieopbouw bij samenwerkingsverbanden
In onze rol als toezichthouders binnen het primair onderwijs zien wij relatief veel nieuwe samenwerkingen tussen schoolbesturen ontstaan. Samenwerking met ieder een eigen dynamiek, uiteenlopend op het terreinen van bedrijfsv...
Cees Roem, Bert Visser
28 juli 2020