Laatste editie
oom 2017 / nr 3
Checklist: Veranderingen arbeidsomstandighedenwet
Er wordt de laatste jaren beleid gemaakt voor een duurzame inzetbaarheid van de beroepsbevolking. Dat tot een wetswijziging in de arbeidsomstandighedenwet. De nieuwe wet treedt per 1 juli in werking en de PO-Raad zette de belangrijkste veranderingen voor het onderwijs op een rij.
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
De schoolleider tussen team en bestuurder
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? PO Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider tussen team en bestuurder’ de derde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn en de AVS-...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings, Petra van Haren
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
De zin en onzin van mythes over passend onderwijs
Iedereen heeft een mening over passend onderwijs, die niet zelden gepeperd en ongezouten wordt opgediend. Soms zijn die meningen gebaseerd op feiten, soms op idealen, soms op allebei en soms ook helemaal nergens op. Voor veel populaire mythes is iets te zeggen, maar vaak valt er ook wel iets op a...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
"Als je er blij van wordt, dan heb je er talent voor"
Luk Dewulf over talentgesprekken met kinderen
Stel je voor dat ieder kind af en toe een gesprekje voert met een volwassene over wat je leuk vindt om te doen, waar je energie van krijgt en hoe dat komt. Stel je voor dat ieder kind op die manier gevoel krijgt voor het eigen talent. Dat is waar ‘...
Ron Benjamins, Luk Dewulf
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
"Kinderen leren op school, thuis en in de buurt"
René Diekstra over passend leren
“Ik vind de term passend onderwijs onjuist. Het gaat niet om passend onderwijs, maar om passend leren. Het gaat erom dat een kind leert op een manier die optimaal past bij dat kind. Onderwijs is slechts een van de factoren van dat leren. En in sommige gevallen ...
Ron Benjamins, René Diekstra
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Pionieren om passend onderwijs tot een succes te maken
Dat doe je met je team
“Ik hoor vaak mensen zeggen ‘je moet je team meenemen’. Maar ik vind het veel belangrijker om met mensen in gesprek te gaan over wat we goed onderwijs vinden”, zegt Nicole Hanegraaf, clusterdirecteur van Delta Onderwijs in Oosterhout. “Dat gaat niet over mensen meenemen,...
Guus Beenhakker, Nicole Hanegraaf
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Gewelddadige leerlingen mogen onder voorwaarden worden verwijderd van school
Een leerling die een docent slaat mag van school worden verwijderd. Dit blijkt uit de uitspraak van de Geschillencommissie passend onderwijs van 24 januari 2017 (nummer 107475). Wat was er aan de hand?
Pauline Demacker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
"Schoolleiders zijn de belangrijkste leiders in de wereld"
Claire Boonstra werkt met haar Operation Education aan een nieuw ontwerp voor scholen. Al meer dan vier jaar lang stelt ze kritische vragen bij het onderwijs zoals we dat kennen. Dat levert langzamerhand een beeld op van hoe het anders kan. Ze ziet scholen die zich niet richten op methodieken en ...
Claire Boonstra
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Schoolleiders over hun werk
Er zijn boekenkasten vol geschreven over leidinggeven, onderwijsontwikkeling, verandermanagement, proceskunde en organisatiepsychologie. Wat levert dat in de praktijk op? Met welke ideeën en ervaringen werken schoolleiders aan de ontwikkeling van hun team en hun school? Nanja van Es en Hans Velds...
Ron Benjamins, Nanja van Es, Hans Veldsink
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Drie manieren om van passend onderwijs een succes te maken
Het is nu tweeënhalf jaar geleden dat passend onderwijs werd ingevoerd. Sindsdien is in veel regio’s de ondersteuning aan leerlingen voelbaar veranderd. De meeste scholen hebben handelingsgericht werken ingevoerd en begeleiders vanuit het samenwerkingsverband komen meedenken over oplossingen als ...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Checklist: Gebeurt wat bedoeld is?
Het consortium van Evaluatie Passend Onderwijs (www.evaluatiepassendonderwijs.nl) heeft in februari deel 2 uitgegeven van de ‘Stand van zaken Evaluatie Passend Onderwijs’. In dit deel staan eerste ervaringen met de stelselverandering centraal. De vraag ‘gebeurt er nu eigenlijk wat bedoeld is’ wor...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling’ de tweede is. Een vast panel van drie schoolleiders e...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Welke invloed heeft een schoolleider op het samenwerkingsverband?
Een goed werkend samenwerkingsverband wordt gedragen door schoolleiders. Sommige regio’s zijn daar mooie voorbeelden van. Luuk van Aalst is directeur van het samenwerkingsverband in IJssel-Berkel. Hij vertelt hoe schoolleiders directe invloed kunnen hebben op passend onderwijs. Ook in Rotterdam w...
Luuk van Aalst, Nicole Teeuwen
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Leerlingen, ouders en teams klaarstomen voor de overstap
Met plastic hoezen om mijn voeten stap ik het hagelnieuwe gebouw van Het Anker in Wijk bij Duurstede binnen. Op 1 februari zullen hier de leerlingen van twee scholen in hetzelfde gebouw les krijgen. Ook komt er een bso en peuterspeelzaal in het gebouw. Enkele bouwvakkers knappen de laatste klusje...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
'Inclusief onderwijs is lef tonen en je ambitie waarmaken'
Een structuurklas in een gewone school
Ruim negen jaar geleden was er op basisschool De Dukdalf in Almere al sprake van passend onderwijs avant la lettre. Van meet af aan bestond bij de medewerkers de ambitie om inclusief alles uit leerlingen te halen wat erin zit. ‘Geen kind de wijk uit’, lui...
Walter van de Calseyde, Maragerth van Meerveld, Karel Vogel
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Leiderschap: 'Op het veld wordt bepaald wat de leiding moet doen'
Goed leiderschap zorgt voor tweerichtingsverkeer. Dat wil zeggen dat goed gekeken en geluisterd wordt naar de praktijk in de klas (invloed naar boven) en dat er een duidelijk verhaal wordt verteld over de richting die de leiding voorstaat (invloed naar beneden).
Nico Eigenhuis
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Vaststellen opp terwijl ouders niet instemmen kan, maar...
Voordat een ontwikkelingsperspectief (opp) wordt vastgesteld moet de school daarover met de ouders op overeenstemming gericht overleg (oogo) voeren. De
school kan niet volstaan met het in een bijlage opnemen van de reactie van ouders op het opp en het vervolgens eenzijdig vaststellen van dit pla...
Pauline Demacker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
De kwaliteit van passend onderwijs
De afgelopen jaren hebben alle samenwerkingsverbanden bedacht hoe ondersteuning in scholen voor leerlingen toegankelijk kan worden. Nu dat loopt, komt zo langzamerhand de vraag op of ook de resultaten worden geboekt waarop iedereen hoopt. Wanneer kunnen we eigenlijk zeggen of passend onderwijs go...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Onderwijsvernieuwing: Van binnen naar buiten
Volgens de Modelverordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs moet het verharde gedeelte van de speelplaats een minimumoppervlakte hebben van drie vierkante meter per leerling met een minimum van driehonderd vierkante meter netto. Vanaf tweehonderd leerlingen kan worden volstaan met zeshonderd ...
Wendie Hardeman
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Ouders en leraren hebben hetzelfde uitgangspunt: het gaat goed met het kind
National Parent Teacher Association (pta) is een Amerikaans concept dat uitgaat van een hechte, open en oprechte band tussen ouders en de leraar. Beide hebben het gemeenschappelijke doel om kinderen het juiste klimaat te kunnen bieden om zich veilig te voelen en zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Toekomstbewust leiderschap
‘Onderwijs is vaak wel toekomstgericht, maar nog niet altijd toekomstbewust.’
Martine Creemers
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Checklist: Monitor ondersteuningsaanbod
De Monitor Ondersteuningsaanbod (2016) is een van de onderdelen van de landelijke evaluatie passend onderwijs. Het doel ervan is zicht krijgen op de ondersteuning waarvan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften gebruik kunnen maken, op de ondersteuning die leraren en andere teamleden op scho...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
De rol van de schoolleider
‘De schoolleider als leider van een team’
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als leider van een team’ de eerste is. De overige...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Het gaat niet alleen om thuiszitters
10e voortgangsrapportage passend onderwijs
In december stuurde staatssecretaris Sander Dekker een brief naar de Tweede Kamer over de voortgang van passend onderwijs. In de brief zijn gegevens opgenomen over recent onderzoek. Gaat het eigenlijk goed met passend onderwijs? Wat zijn de belangrijk...
Ron Benjamins
23 juli 2020