Meest gelezen
oom 2017 / nr 4
Zorg-onderwijs-matrix brengt zorgverantwoordelijkheid in kaart
Gemeenten hebben de wettelijke plicht om er zorg voor te dragen dat de jeugdhulp op een laagdrempelige manier aansluit bij het onderwijs. Dat gebeurt vaak via het ondersteuningsteam van een school. De jeugdhulp kent twee categorieën, de vrij toegankelijke zorg en de zorg waarop beschikt moet word...
David Jacobse
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Kan passend onderwijs thuiszitters voorkomen?
Passend onderwijs is ingevoerd om thuiszitten zoveel mogelijk te voorkomen. Maar in mijn praktijk kom ik geregeld ouders tegen die het niet eens zijn met een afgegeven toelaatbaarheidsverklaring (tlv). Zij willen voorkomen dat hun kind naar het speciaal onderwijs gaat. Vaak speelt daarin mee dat ...
Pauline Demacker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Passend onderwijs 2017: beelden van een tussenbalans
“Als passend onderwijs ter sprake komt, doemt bij mij soms een beeld op van een krakkemikkige auto, met een lekke linker voorband en een lekke rechter achterband, met beslagen ruiten, zonder routeplanner en rijdend in het donker. Op goed geluk wordt het gaspedaal af en toe ingedrukt en wordt er a...
Jack Biskop
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Inspiratietrip rondom passend onderwijs
Bestuurlijke ontwikkeling voor passend onderwijs
Schoolbesturen hebben vaak tegenstrijdige belangen. In die gevallen treedt vaak wrijving op in het ingezette en het uitgevoerde beleid. Het samenwerkingsverband Schiedam Vlaardingen Maassluis, Onderwijs Dat Past (ODP) heeft daarom gekozen voor ...
Guus Beenhakker, Marianne van Kalmhout
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
De schoolleider als visionair, innovator
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten eruit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als visionair, innovator’ de vierde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn ...
Petra van Haren, Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Nieuwe wetgeving 'Ontwikkelingsperspectief Plan' per augustus 2017
De wetgeving rondom het ontwikkelingsperspectief is veranderd. In de nieuwe wet wordt geregeld dat met de ouders overeenstemming moet zijn over het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. Wat betekent dit en wat is er nog meer veranderd?
Jos Gerards
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Checklist: Handelingsadviezen voor bao- en s(b)o-scholen
De wetgeving rondom het ontwikkelingsperspectief (opp) is aangepast en is per 1 augustus in werking getreden. Er is een handelingsdeel toegevoegd. Scholen moeten bij het opstellen van een opp overeenstemming bereiken met ouders en dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk.
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
De kracht van België
In gemeenten die aan België grenzen is het een veel voorkomende trend: kinderen die aan de andere kant van de grens naar school gaan. Blijkbaar vinden veel ouders het Vlaamse onderwijs een prettiger uitvalsbasis. Bijna tweeduizend Nederlandse leerlingen steken dagelijks de landsgrens over om naar...
Maaike van de Watering
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Gedifferentieerd onderwijs vergroot ongelijke kansen
Volgens bijzonder hoogleraar Eddie Denessen kan differentiatie de kansenongelijkheid van kinderen juist vergroten in plaats van verkleinen. “In het rapport ‘De Staat van het Onderwijs’ (2016) laat de inspectie zien dat de kansen van kinderen van hoogopgeleide ouders flink zijn toegenomen ten opzi...
Walter van de Calseyde, Eddie Denessen
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Nederland kiest voor passend onderwijs, Vlaanderen heeft zijn M-decreet
Denk inclusief
Nederland en Vlaanderen lijken te worstelen met de vraag hoe je via het onderwijs integratie van kinderen met een beperking tot stand brengt. Beide landen ondertekenden hiervoor internationale verdragen (Salamanca, 1994 en het internationaal verdrag voor de rechten van mensen me...
Teun Dekker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Het Facet: voor hoog- en meerbegaafde leerlingen die dreigen vast te lopen
In de regio Eindhoven wordt een voorziening opgezet voor onderwijs aan hoog- en meerbegaafde kinderen die het in het reguliere onderwijs niet redden. Veel van hen lopen er zelfs vast. De meeste van deze leerlingen hebben naast hun hoogbegaafdheid ook andere problematieken, vaak op het gebied van ...
Guus Beenhakker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Help, mijn kind heeft ADHR
De relatie tussen ouders en leraren. Er is veel over geschreven en er zal nog veel over verschijnen. Het begon in ons geval met de tussen neus en lippen opmerking ‘of we even op school willen komen’. Omdat ‘ze’ dachten dat er ‘wat’ aan de hand is met onze zoon.
Jelte van der Kooi
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
"Onze Ster-leerlingen bloeien op"
Onderwijs op maat bij de Casembroot en Die Heenetrecht
Bij OBS De Casembroot in Sint Annaland (Zeeland) weten ze steeds meer kinderen met een hulpvraag binnenboord te houden. “Sinds we met de Ster-groepen zijn gestart, stromen er minder kinderen uit naar het speciaal (basis)onderwijs”, aldus d...
Femke van den Berg
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Verwijdering van een leerling terecht?
Een school kan om diverse redenen tot verwijdering van een leerling overgaan. Eerder is door de Geschillencommissie passend onderwijs al geoordeeld dat het slaan van een docent voldoende aanleiding is voor het verwijderen van een leerling. Uit een nieuwe uitspraak, van 3 juli 2017 (nummer 107685)...
Anne Dekkers
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Samenwerkingsverband PO Midden-Limburg
'Swv in the picture'
Het samenwerkingsverband PO Midden-Limburg is bezig met de herijking van zijn ondersteuningsplan. Het huidige ondersteuningsplan loopt af en er wordt met een nieuwe vierjarige periode gestart. Het ondersteuningsplan geeft richting aan de koers van het samenwerkingsverband ...
Henri Duisters
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Hoogbegaafdheid, de regelgeving
Nederland is volgens de OESO, in ‘Education at a glance’, een kei in het aanbieden van onderwijsvoorzieningen aan leerlingen met allerhande beperkingen, stoornissen of achterstanden. Voor de leerlingen die gemakkelijker door de lesstof heengaan of beschikken over een meer dan gemiddelde begaafdhe...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Rutte III en passend onderwijs
Na vele maanden wachten en hard werken achter de schermen is in oktober het regeerakkoord voor het kabinet Rutte III tot stand gekomen en zijn alle ministers
gepresenteerd. Voor veel beleidsterreinen zijn plannen en acties bekendgemaakt, zo ook op het gebied van het passend onderwijs en de samen...
Jack Biskop
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
FAQ: Cijfers over passend onderwijs
Het programma De Monitor presenteerde onlangs tragische cijfers over passend onderwijs. De redactie van PO Magazine vindt deze berichtgeving eenzijdig negatief en wil daar vanuit de werkpraktijk op reageren. Daarbij vinden wij ook dat De Monitor voorzichtiger zou mogen zijn met haar interpretatie...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
De schoolleider van de toekomst
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten eruit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider van de toekomst’ de vijfde is. Een vast panel van drie schoolleiders, een bestuurder zijn en de AVS...
Petra van Haren, Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
De Internationale Taalklas: onderwijs bij gratie van differentiatie
De leerlingen van de Internationale Taalklas in Haarlem hebben elk hun eigen moedertaal, elk hun eigen niveau en elk hun eigen achtergrond. Dat maakt gepersonaliseerd leren met ieder een eigen leertraject onvermijdelijk. Toch zitten ze gezamenlijk in een lokaal met een leraar die hen begeleidt. K...
Guus Beenhakker, Marieke Postma
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Van sbo naar regulier, een passende context?
Goed onderwijs is onderwijs dat past bij het kind, ook wanneer dit betekent dat er extra ondersteuning nodig is. In het hele land zijn samenwerkingsverbanden, besturen, scholen en leraren hard aan het werk om passend onderwijs te realiseren en voor elk kind een passende plek te vinden.
Bianca van den Berg, Bas Wesseldijk
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Het 10-14 onderwijs van Spring High Amsterdam
"Het stellen van eigen doelen motiveert"
Leerlingen ontdekken zichzelf en komen er achter wat ze willen, zonder dat de school daarbij sterk stuurt en selecteert. Dat is het basisuitgangspunt bij Spring High, een onderwijsinitiatief in Amsterdam Nieuw-West voor zowel het primair - (po) als het ...
Guus Beenhakker, Camyre De Adelhart Toorop
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
Over de idiotie van alles willen toetsen
Meten is weten, maar je kunt lang niet alles vatten in een reeks getallen. Hoeveel zegt het bijvoorbeeld als een leerling bij een toets afwijkt van het gemiddelde? En belangrijker: wanneer is dat een reden om in actie te komen? Stel dat je met een test kinderen met een probleem probeert op te spo...
Walter van de Calseyde, Ionica Smeets
23 juli 2020
oom 2019 / nr 1
"Het gaat om het creëren van de juiste plaats, dat betekent anders organiseren"
Bart van Kessel is duidelijk. Iedereen doet mee en dan is passend onderwijs geslaagd. Dat betekent voor de leerling een stap van thuiszitten naar anders leren. Voor de school betekent dit: anders organiseren. Er moet iets gebeuren waardoor het op school allemaal wél past.
Jos Gerards, Bart van Kessel
23 juli 2020