Meest gelezen
oom 2022 / nr 2
De aanmeldprocedure van een leerling
Op het moment dat ouders hun kinderen aanmelden geldt voor de school een zorgplicht. De school moet zich dus inspannen om een passende onderwijsplek te bieden. Als de school tot de conclusie komt dat zij niet aan de ondersteuningsbehoefte van het kind kan voldoen, zal een andere school gevonden m...
Cécile van der Goot-Koenig
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Onderwijszorgboerderijen voor leerlingen die op school dreigen uit te vallen
Kunnen zorgboerderijen van betekenis zijn voor leerlingen die in het onderwijs dreigen uit te vallen? In het Programma Buiten Gewoon Leren heeft de onderwijszorgboerderij een goede samenwerking opgebouwd met het onderwijs. We presenteren de resultaten van verkennend onderzoek naar werkzame elemen...
Jan Hassink, Jan Willem Veerman
12 april 2022
oom 2020 / nr 1
Netwerk LPO: Allemaal e-moties
Soms is het in het onderwijsveld niet goed bij te houden. Dan is er een wetswijziging, dan weer een aanvullende bepaling op een uitvoeringsbesluit en weer even later laat de minister weten dat de manier van bekostiging van het po wordt aangepast. Onderwijsmensen vragen zich bij regelmaat af: waar...
Jack Biskop
28 juli 2020
oom 2017 / nr 2
De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling
De schoolleider kent meerdere rollen en gezichten, maar welke? En hoe zien die rollen en gezichten er dan uit? Passend Onderwijs Magazine beschrijft deze rollen in vijf thema’s, waarvan ‘De schoolleider als spil in de horizontale ontwikkeling’ de tweede is. Een vast panel van drie schoolleiders e...
Marten Hazenberg, Deborah Snoeren, Jan Timmers, John Vullings
23 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Elke leraar met kennis en vakmanschap kan een leider zijn
Professor Alma Harris over gespreid leiderschap in school.
‘Leraren die in de praktijk gestimuleerd worden om leiderschap te tonen, dat is gespreid leiderschap. In de meeste scholen bestaat een hiërarchie van schoolleider, bouwcoördinatoren en specialisten. Dat is een manier van kijken naar le...
Ron Benjamins, Alma Harris
22 juli 2020
oom 2016 / nr 1
Checklist: Thuiszitters
Ieder kind naar school en geen enkel kind dat thuis zit. Dat is één van de doelen van passend onderwijs. Maar thuiszitten kan niet alleen opgelost worden door het bieden van goede ondersteuning. Het is een hardnekkig verschijnsel dat veel uiteenlopende oorzaken kent. Daarom hebben verschillende o...
22 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Checklist: 5 vragen over het geld waar het SWV een antwoord op heeft
Volgend schooljaar krijgt het samenwerkingsverband een budget waarmee extra ondersteuning betaald kan worden voor leerlingen die dat nodig hebben. Hoe wordt dat geld straks ingezet en hoe kan uw school daarvan gebruik maken? Aan de hand van deze vijf vragen krijgt u snel een beeld van hoe uw same...
Ron Benjamins
16 juli 2020

oom 2024 / nr 2
Naar een kansrijker onderwijsstelsel
16 april 2024
oom 2024 / nr 2
Sorry
Aan het begin van de ochtend komt een collega binnen. Hij heeft leerling Jake vast en vraagt of deze even bij mij in de klas mag zijn, omdat het nu écht even niet gaat in z'n eigen groep.
Bart Heeling
16 april 2024

oom 2023 / nr 4
‘It takes a village to raise a child. And it is our children who raise the village’
Olga Koppenhagen
10 oktober 2023
oom 2023 / nr 2
Help, het (v)so groeit!
Ontwikkelingen en oorzaken
Sinds 2017 zien we een gestage groei van het aantal leerlingen op scholen voor (v)so en sbo. In de regio Eindhoven, Helmond, De Kempen en de Peelgemeenten gaat het om een sterkere stijging dan landelijk gemiddeld. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, dus onderzoek naar de precieze cijfers en voora...
Hilbert de Vries
11 april 2023
oom 2022 / nr 2
Samenwerken aan inclusiever voortgezet onderwijs in Zaltbommel
In Zaltbommel sluiten drie organisaties in het voortgezet onderwijs en de gemeente in 2020 een overeenkomst die gericht is op ‘het best haalbare resultaat voor de leerling’. Het is niet zomaar een uitspraak. De vier betrokken bestuurders zijn overtuigd van het belang van inclusiever onderwijs. Ze...
Tinie van Aalsum, Sandra Beuving, Adrie Bragt, Hans van Gent, Sandra Hommers, Hanneke Koster
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Netwerk LPO: En het overleg leverde inderdaad overeenstemming op!
Onderdeel van de procedure om te komen tot een nieuw ondersteuningsplan voor het samenwerkingsverband is het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) met de gemeenten waarbinnen het samenwerkingsverband werkzaam is. En zo bevond ik mij afgelopen week in het gezelschap van vijf onderwijswethouder...
Jack Biskop
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Praten over inclusie
Hoe pak je dat aan?
Gesprekken over inclusief onderwijs vinden overal in het land plaats, op alle niveaus. De centrale overheid heeft het erover, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, schoolbesturen en schoolteams, maar ook de kinderopvang, de gemeenten en ouderverenigingen laten van zich ...
Guillermo Holman, Sanne Spiero
12 april 2022
oom 2022 / nr 2
Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg
Samenwerkingsverband in the picture
Het Onderwijscollectief Voorne-Putten Rozenburg (Onderwijscollectief VPR) is een collectieve samenwerking tussen de samenwerkingsverbanden voor passend primair (voorheen Kindkracht) en voortgezet onderwijs (voorheen VO-VPR). Deze intensieve samenwerking is e...
Dennis Gerits
12 april 2022
oom 2022 / nr 1
Verplaats je in de ouder en stel het kind centraal
Een kind heeft meer begeleiding nodig op school. Er moet een oplossing komen. Ouders worden op school uitgenodigd voor een gesprek over passend onderwijs. Lobke Vlaming verzucht: ‘En dan gebeurt vaak wat koste wat het kost vermeden moet worden: aan tafel gaat het al snel over alle mogelijke regel...
Hugo de Jager, Lobke Vlaming
17 februari 2022
oom 2022 / nr 1
Checklist: In vier stappen naar het beste besluit voor het kind
17 februari 2022
oom 2021 / nr 5
Toelating van een leerling
Soms kan een geschil al ontstaan nog voordat een leerling op een school onderwijs gaat volgen. Ouders kunnen met een school een geschil hebben over het al dan niet toelaten van hun kind(eren) tot de school. Hieronder bespreek ik een aantal interessante uitspraken inzake toelatingsperikelen.
Anne Dekkers
6 december 2021
oom 2021 / nr 5
Niet alleen achterom kijken maar juist ook vooruit
In het onderwijs is het belangrijk om precies te weten hoe leerlingen ervoor staan. Leerkrachten kunnen in dat geval bijsturen in leerprocessen en afstemmen op specifieke onderwijsbehoeften. Diverse leerlingvolgsystemen bieden hiertoe goede mogelijkheden. In de praktijk is het dikwijls zo: hoe ve...
Michiel de Haan, Rosa van Santbrink
6 december 2021
oom 2021 / nr 2
Voorkom uitval op de brug van PO naar VO
Volgens de officiële cijfers waren er 4790 thuiszitters in 2019 (Slob, 2020). Al deze kinderen zitten al langer dan 3 maanden zonder onderwijs thuis. Volgens oudervereniging Balans zijn er zelfs meer dan 15.000 kinderen die langdurig niet naar school gaan waaronder zelfs leerlingen van 8 jaar. Pe...
Pieter Gerrits
1 april 2021
oom 2020 / nr 5
'Samen waar het kan, apart waar het nodig is'
Eigen Wijs: bo, sbo en kinderopvang onder één dak
Al heel lang klinkt de roep om integratie van schoolconcepten; de huidige fysieke en mentale afstand tussen basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs ervaren veel betrokkenen als groot. De Talentencampus Eigen Wijs is een voorbeeld van de...
Olga Koppenhagen, Erwin Lippold
25 november 2020
oom 2018 / nr 4
Actief ouderschap
Kinderen presteren beter als de ouders betrokken zijn. Ouders raken meer betrokken als scholen en professionals daar bewust werk van maken. Goed aan de slag gaan met ouderbetrokkenheid? Wellicht kan dit model u daarbij helpen. Het is ontwikkeld door de Stichting Actief Ouderschap, met als om de s...
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Samenwerkingsvraagstukken vragen om vertrouwen
Aandacht voor meer informele relatieopbouw bij samenwerkingsverbanden
In onze rol als toezichthouders binnen het primair onderwijs zien wij relatief veel nieuwe samenwerkingen tussen schoolbesturen ontstaan. Samenwerking met ieder een eigen dynamiek, uiteenlopend op het terreinen van bedrijfsv...
Cees Roem, Bert Visser
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Twents model: jeugdhulp in de school
De regio Twente organiseert gezamenlijk de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Vanaf 2019 wordt onderwijs en jeugdhulp samengebracht volgens het nieuwe Twentse ondersteuningsmodel. Eelco Eerenberg, wethouder Jeugdhulp en Onderwijs in Enschede, neemt ons mee door het traject wa...
José Dankers, Eelco Eerenberg, Linda Kuiper
28 juli 2020