Recent verschenen
Soms heb je als leerling een nieuw vak op school nodig. Zeker als samenwerken, zelfstandigheid en regels naleven niet je sterkste kanten zijn. Voor Andries hebben we het vak “stoerheid” bedacht. Dat is tenminste een vak waar hij een dikke vette voldoende op scoort.
Het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard biedt passend onderwijs aan ruim 14.000 Friese leerlingen in het voortgezet onderwijs. De komende jaren zet dit SWV in op het verbreden van de toegangspoort naar regulier onderwijs, vertelt directeur-bestuurder Anja Biemans. “Bijzonder is bij ons normaal, ni...
In 2022 gingen er meer leerlingen naar het gespecialiseerd onderwijs (GO), dan bij de invoering van Passend onderwijs in 2014 en is het aantal thuiszitters wederom gestegen. Dit zien we in het hele land en in sommige regio’s is de groei nog veel groter. Inmiddels ontvangt 1 op de 7 kinderen een v...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Als een leerling een hoortoestel heeft, of een cochleair implantaat (CI), bepaalt dat mede de vraag naar ondersteuning. Elke leerling moet immers volwaardig deel kunnen nemen aan onderwijs! Het rapport ‘Recht op onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen’ in opdracht van het (Nederlandse) Co...
Eindelijk is er zicht op een nieuwe bekostigingssystematiek van praktijkonderwijs en leerwegondersteuning in het vmbo. Sinds 2016 is deze bekostiging gekoppeld aan de samenwerkingsverbanden voor passend voortgezet onderwijs. De gehanteerde systematiek is al die jaren gebaseerd geweest op de situa...
De afgelopen jaren konden ouders via de Jeugdwet onderzoek en behandeling voor dyslexie aanvragen bij de gemeente. De Tweede Kamer vraagt zich af of de dyslexiezorg niet in het onderwijs thuishoort. In dit artikel wordt kort geschetst hoe deze discussie is ontstaan, wat onderzoek heeft opgelever...
Laten we weer meer onbevangen zijn. Het kind in onszelf toelaten. Niet om in de top 10 van best scorende landen in West-Europa te komen op het gebied van taal en rekenen. Niet door hulptroepen in te vliegen om dat niveau omhoog brengen. Nee: laten we elke leraar gewoon zijn of haar werk laten doe...
Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...
Passend onderwijs krijgt vorm en betekenis in de school, in de klas met de leerling, ouders en de docent. Leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinatoren en orthopedagogen ondersteunen in de uitvoering ervan, maar ook bij het beleid van de school: een belangrijke en cruciale rol die nog niet ove...
Het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is niet nieuw, maar het is zeker geen vanzelfsprekendheid dat deze stand houdt. Hieronder bespreek ik twee zaken waarbij in het ene geval de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring oordeelde dat de afgegeven tlv in stand ka...
De Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs West-Friesland tellen 108 scholen voor primair en voortgezet onderwijs in zeven gemeenten. Met die gemeenten zoekt directeur-bestuurder Karin Aarden actief de verbinding. “Samen werken we op een realistische manier aan passend onderwijs. Maar af en toe ...
Schoolleiders nemen een centrale positie in bij implementatie en beïnvloeding van inclusief beleid. Ook dragen zij zorg voor een inclusieve visie, bieden randvoorwaarden aan het team om inclusie mogelijk te maken en spreken verwachtingen uit naar het team. Zo ontstaat commitment voor het realiser...
Column van het Netwerk LPO en de Sectorraad SWV VO, waarin leidinggevenden van samenwerkingsverbanden verenigd zijn om de belangen van samenwerkingsverbanden en passend onderwijs te behartigen.
Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...
Het ministerie van OCW start in 2023 een experimenteerregeling waardoor er meer mogelijkheden ontstaan om kinderen met een complexe ondersteuningsvraag een passend onderwijszorgarangement (OZA) aan te bieden. Dat is nodig om de (onderwijs)ontwikkeling van kinderen zo optimaal mogelijk te onderste...
Children with special needs is een wijdverbreid maar subjectief label dat problemen die zich voordoen in een context ten onrechte overwegend bij het kind legt. Als we voortaan spreken van Teachers with special needs oftewel Leerkrachten met speciale behoeften, heeft dat veel voordelen. We leggen ...
De leidinggevenden en beleidsmedewerkers van alle samenwerkingsverbanden po en vo hadden op 3 en 4 november hun jaarlijkse bijeenkomst om o.a. door het ministerie van OCW bijgepraat te worden op komende ontwikkelingen en om met elkaar informatie te delen en ideeën op te doen. Dit jaar was het the...