Artikelen
oom 2018 / nr 5
Passend onderwijs lukt niet alleen
De zorg voor een gezonde, ononderbroken ontwikkeling van kinderen in een veilige omgeving is een maatschappelijke opdracht die scholen, jeugdzorginstellingen, jeugdbescherming, ouders, enz. gezamenlijk uitvoeren. Echter, effectief samenwerken binnen passend onderwijs en met partners uit de jeugd...
Walter van de Calseyde, René Peeters
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Coalitie passend onderwijs Jeugdhulp-Zorg
Een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen staat hoog op de agenda van de brede coalitie van onderwijspartijen, VNG, branches, cliënt- en ouderorganisaties en de ministeries van VWS en Onderwijs. Gezamenlijk zetten zij de schouders eronder om deze maatschappelijke opdracht waar te maken. Ee...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Ouders en leraren delen een kostbaar iets
Overwegingen bij de transitie naar een nieuwe vorm van professionaliteit binnen passend onderwijs
Het is mooi dat kinderen ouders én leraren hebben die zich beide bekommeren om hun ontwikkeling en welzijn. Toch gaat samenwerken niet altijd van een leien dak, vooral niet wanneer leerlingen extr...
Jacqueline van Swet, Hélène Leenders
28 juli 2020
oom 2018 / nr 4
Passend onderwijs is niet eenvoudig
De bedoeling van de recente stelselwijzigingen voor de jeugd - passend onderwijs (2014) en de Jeugdwet (2015) - is mooi: samen verantwoordelijkheid nemen voor het kind, zo dicht mogelijk bij de eigen leefwereld. Niemand zal daartegen zijn, maar het is niet eenvoudig. Iedereen kan zich uit de eige...
Mirjam van Oers
28 juli 2020
oom 2018 / nr 3
De onderwijsconsulent
Onafhankelijke ondersteuning voor leerlingen en ouders die vastlopen
Bij de behandeling van de wet leerlinggebonden financiering uit het jaar 2003 heeft de Tweede Kamer gevraagd om onafhankelijke ondersteuning te realiseren voor kinderen met een rugzakje. Deze ondersteuning zou vooral van bela...
Vincent Fafieanie, Aïscha Trokasti
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Passend onderwijs: Fase Drie
Na het oprichten en inrichten start dit jaar de volgende fase van passend onderwijs. Dat is de fase van anders arrangeren; de fase van nieuw onderwijsdesign. De scholen en schoolbesturen zijn nu echt aan zet!
Jos Gerards
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Meer maatwerk vanaf augustus 2018 door de Variawet
In de laatste weken van 2017 zijn de Tweede en de Eerste Kamer akkoord gegaan met een nieuwe wet, die in de wandelgangen de naam Variawet heeft gekregen. Dat is een naam die wel vaker gebruikt wordt voor een wetsvoorstel waarin allerlei verschillende zaken geregeld worden. Officieel gaat het om ‘...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Ouders en passend onderwijs
Het wel of niet bieden van passend onderwijs kan grote impact hebben op kinderen en natuurlijk ook op hun ouders. Want het maakt nogal uit of je kunt blijven bij je reguliere school met eventueel extra ondersteuning of dat je een verwijzing krijgt naar het speciaal (basis)onderwijs. En als je kin...
Luuk van Aalst, Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Gedrags- en werkhoudingsproblemen samen te lijf
Impulsklassen helpen kinderen met gedragsproblematiek beter gedijen op school. De kracht ervan zit in de versterking van de driehoek leraar-ouder-leerling en de focus op wat er allemaal wél lukt. Die insteek kan helpen tegen de uitval van leerlingen. Het oorspronkelijk Deense concept wordt al op ...
Beppy de Groot
23 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Samenwerkingsverband PO Passenderwijs
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband PO Passenderwijs in de regio Woerden, Stichtse Vecht en De Ronde Venen heeft duidelijke pijlers opgesteld ten aanzien van de verantwoordelijkheid van het individuele schoolbestuur ten opzichte van dat van het collectieve schoolbestuu...
Jasper Puttenstein
27 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Nederland kiest voor passend onderwijs, Vlaanderen heeft zijn M-decreet
Denk inclusief
Nederland en Vlaanderen lijken te worstelen met de vraag hoe je via het onderwijs integratie van kinderen met een beperking tot stand brengt. Beide landen ondertekenden hiervoor internationale verdragen (Salamanca, 1994 en het internationaal verdrag voor de rechten van mensen me...
Teun Dekker
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
"Onze Ster-leerlingen bloeien op"
Onderwijs op maat bij de Casembroot en Die Heenetrecht
Bij OBS De Casembroot in Sint Annaland (Zeeland) weten ze steeds meer kinderen met een hulpvraag binnenboord te houden. “Sinds we met de Ster-groepen zijn gestart, stromen er minder kinderen uit naar het speciaal (basis)onderwijs”, aldus d...
Femke van den Berg
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
Rutte III en passend onderwijs
Na vele maanden wachten en hard werken achter de schermen is in oktober het regeerakkoord voor het kabinet Rutte III tot stand gekomen en zijn alle ministers
gepresenteerd. Voor veel beleidsterreinen zijn plannen en acties bekendgemaakt, zo ook op het gebied van het passend onderwijs en de samen...
Jack Biskop
23 juli 2020
oom 2017 / nr 5
FAQ: Cijfers over passend onderwijs
Het programma De Monitor presenteerde onlangs tragische cijfers over passend onderwijs. De redactie van PO Magazine vindt deze berichtgeving eenzijdig negatief en wil daar vanuit de werkpraktijk op reageren. Daarbij vinden wij ook dat De Monitor voorzichtiger zou mogen zijn met haar interpretatie...
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Passend onderwijs 2017: beelden van een tussenbalans
“Als passend onderwijs ter sprake komt, doemt bij mij soms een beeld op van een krakkemikkige auto, met een lekke linker voorband en een lekke rechter achterband, met beslagen ruiten, zonder routeplanner en rijdend in het donker. Op goed geluk wordt het gaspedaal af en toe ingedrukt en wordt er a...
Jack Biskop
23 juli 2020
oom 2017 / nr 4
Inspiratietrip rondom passend onderwijs
Bestuurlijke ontwikkeling voor passend onderwijs
Schoolbesturen hebben vaak tegenstrijdige belangen. In die gevallen treedt vaak wrijving op in het ingezette en het uitgevoerde beleid. Het samenwerkingsverband Schiedam Vlaardingen Maassluis, Onderwijs Dat Past (ODP) heeft daarom gekozen voor ...
Guus Beenhakker, Marianne van Kalmhout
23 juli 2020
oom 2017 / nr 3
De zin en onzin van mythes over passend onderwijs
Iedereen heeft een mening over passend onderwijs, die niet zelden gepeperd en ongezouten wordt opgediend. Soms zijn die meningen gebaseerd op feiten, soms op idealen, soms op allebei en soms ook helemaal nergens op. Voor veel populaire mythes is iets te zeggen, maar vaak valt er ook wel iets op a...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
"Kinderen leren op school, thuis en in de buurt"
René Diekstra over passend leren
“Ik vind de term passend onderwijs onjuist. Het gaat niet om passend onderwijs, maar om passend leren. Het gaat erom dat een kind leert op een manier die optimaal past bij dat kind. Onderwijs is slechts een van de factoren van dat leren. En in sommige gevallen ...
Ron Benjamins, René Diekstra
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Drie manieren om van passend onderwijs een succes te maken
Het is nu tweeënhalf jaar geleden dat passend onderwijs werd ingevoerd. Sindsdien is in veel regio’s de ondersteuning aan leerlingen voelbaar veranderd. De meeste scholen hebben handelingsgericht werken ingevoerd en begeleiders vanuit het samenwerkingsverband komen meedenken over oplossingen als ...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2017 / nr 2
Welke invloed heeft een schoolleider op het samenwerkingsverband?
Een goed werkend samenwerkingsverband wordt gedragen door schoolleiders. Sommige regio’s zijn daar mooie voorbeelden van. Luuk van Aalst is directeur van het samenwerkingsverband in IJssel-Berkel. Hij vertelt hoe schoolleiders directe invloed kunnen hebben op passend onderwijs. Ook in Rotterdam w...
Luuk van Aalst, Nicole Teeuwen
23 juli 2020
oom 2017 / nr 1
Het gaat niet alleen om thuiszitters
10e voortgangsrapportage passend onderwijs
In december stuurde staatssecretaris Sander Dekker een brief naar de Tweede Kamer over de voortgang van passend onderwijs. In de brief zijn gegevens opgenomen over recent onderzoek. Gaat het eigenlijk goed met passend onderwijs? Wat zijn de belangrijk...
Ron Benjamins
23 juli 2020
oom 2016 / nr 5
"Wij doen al zestig jaar aan passend onderwijs"
Stichting Rijdende School verzorgt basisonderwijs aan kinderen van wie de ouders werken op de kermis of in het circus. Altijd zijn ze onderweg van stad naar stad. Elke week krijgen ze in een andere samenstelling onderwijs in een vrachtwagen die is ingericht als klaslokaal, steeds in andere klasse...
Guus Beenhakker, Jan Roest
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
Passend onderwijs voor varende kinderen
Peuters en kleuters van binnenvaartschippers krijgen aan boord vaak les van hun ouders. Zij zorgen er samen met een mentor voor dat het kind goed wordt voorbereid op het reguliere basisonderwijs. “Ouders en mentor zijn gelijkwaardige educatieve partners die samen onderwijs op maat realiseren.”
Femke van den Berg, Annemieke Kik, Anita van Laren
22 juli 2020
oom 2016 / nr 5
"Methoden loslaten en denken in individuele leerlijnen"
Een veelbesproken nieuwsthema dit jaar is de komst van duizenden vluchtelingen. Al deze nieuwkomers krijgen in Nederland onderwijs, op verschillende niveaus en in verschillende talen, nog los van trauma’s en verwerking persoonlijke gebeurtenissen in het recente verleden. Passend onderwijs is onve...
Marieke Postma, Michiel Wigman
22 juli 2020