Artikelen
oom 2014 / nr 2
Passend onderwijs vergt 'omdenken'
Iedere leerkracht komt niveauverschillen tegen in een klas en moet daarmee omgaan. Dit kan via de methode van het omdenken. Omdenken is met andere ogen kijken naar een situatie en daardoor andere mogelijkheden zien. Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Je gebruikt in fei...
Nico van der Meer, Tijn Nuyens
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Waar onderwijs en zorg elkaar ontmoeten
Passend onderwijs, transitie jeugdzorg, overheveling AWBZ, enzovoort, enzovoort. Het is een spannende tijd waarin we leven met veel veranderingen en eigenlijk
is er ook niets tegen al die plannen en doelen. Uiteindelijk gaat het om meer eigen verantwoordelijkheid van burgers en professionals, ei...
Jack Biskop
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Het aftellen is begonnen
De invoering van passend onderwijs heeft de afgelopen weken veel aandacht gekregen van de politiek en landelijke organisaties. Over een half jaar gaat de nieuwe wet- en regelgeving in. Uit voortgangsrapportages blijkt dat nog lang niet alles geregeld is. De boodschap aan samenwerkingsverbanden is...
Ron Benjamins
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
5 Vragen aan Rien van den Heuvel
Vijf vragen aan directeur van de Schaepmanschool, een Jenaplanschool met drie locaties in Barendrecht en Ridderkerk.
Rien van den Heuvel
21 juli 2020
oom 2014 / nr 1
Wat doen we met Tim?
Passend onderwijs maakt het mogelijk om meer ondersteuning op maat voor leerlingen te organiseren. Dat biedt nieuwe kansen voor kinderen, ouders, school en hulpverlening. Het is niet gemakkelijk om die kansen te benutten. Zoals bij Tim, een jongen die nu in groep 7 zit. Iedereen vraagt zich af: ‘...
Jacques van den Born
21 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Vanaf nu gaat het om de inhoud
‘Het oprichten van de nieuwe samenwerkingsverbanden heeft heel veel tijd en energie gekost. En dat is ook logisch. Nu is de inhoud aan de beurt,’ vindt Rinda den Besten, voorzitter van de PO-raad over de invoering van passend onderwijs, negen maanden voordat de wet ingaat. ‘Er zijn nog steeds men...
Ron Benjamins, Rinda den Besten
16 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Succesvolle overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs
Basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs zorgen er samen voor dat leerlingen uit groep acht goed worden voorbereid op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Leerlingen maken de stap van vaste klas met leerlingen van verschillende niveaus en een groepsleerkracht, naar een setting waar...
Guus Beenhakker
16 juli 2020
oom 2013 / nr 3
Checklist: Overdracht naar het voortgezet onderwijs
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
Onrust bij het schoolhek
Straks zijn er geen landelijke indicaties meer voor zorgleerlingen. Het onderwijs is dan zelf verantwoordelijk voor een passende oplossing voor alle leerlingen. Dat zorgt voor veel onrust. Sommige ouders vragen zich af hoe hun kind straks de ondersteuning krijgt die nu nog in het rugzakje zit en ...
Ron Benjamins, Ben Cüsters, Swanet Woldhuis
16 juli 2020
oom 2013 / nr 2
5 Vragen aan Karin van den Hoven
Directeur Basisschool De Kubus in Amersfoort
Karin van den Hoven
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Basisondersteuning: fundament voor passend onderwijs
In bijna alle samenwerkingsverbanden PO wordt deze periode besproken over afspraken op het gebied van basisondersteuning. Aan de hand van indrukwekkende overzichten en kengetallen worden normen bepaald voor ‘curatieve interventies’ of ‘kwaliteitstandaarden hgw’. Veel schoolleiders hebben het gevo...
Ron Benjamins, Jacques van den Born
16 juli 2020
oom 2013 / nr 1
Checklist: Vijf actiepunten voor na de zomervakantie
16 juli 2020