Meest gelezen
oom 2019 / nr 5
Bij het Doelab mag je fouten maken
Er zijn nog altijd leerlingen die moeite hebben met leren en ondanks de verlengde instructie en remedial teaching de stof toch niet goed begrijpen. Zij ploeteren zich door de leerstof. Faalangst en een negatief zelfbeeld kunnen het gevolg zijn. In Amsterdam-Noord heeft men goede ervaringen met he...
Petra van Bemmel, Petra van den Tempel
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Checklist: Speerpunten voor Evaluatie Passend Onderwijs
In de eerste helft van 2020 worden de uitkomsten bekend van de landelijke evaluatie van Passend onderwijs die de NRO in opdracht van het ministerie van OCW laat uitvoeren door een consortium van onderwijsinstituten. De VO-raad en de PO-Raad werken samen aan een inbreng in deze evaluatie en hebben...
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
De positie van ouders in passend onderwijs
Met een combinatie van maatregelen beoogt de Wet Passend Onderwijs het voor ouders met een kind met een extra ondersteuningsbehoefte, eenvoudiger te maken om adequate ondersteuning te krijgen. Wat is er ruim vier jaar na het in werking treden van de Wet passend onderwijs bekend over de gevolgen v...
Pauline van Eck, Rianne Exalto
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Standaard op de gang en als het nodig is in de klas
De titel van dit artikel is een uitspraak die gedaan werd bij de oplevering van onze gebouw, in 2014. De zin zegt veel over ons huidige visie en werkwijze. Schoolleider Jan Willem Helmink vertelt over de totstandkoming van zijn school.
Jan Willem Helmink
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Bijzonder schoolgebouw
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Over moeten willen blijven verlangen
We moeten willen blijven veranderen als het aan Sandra van Kolfschoten ligt. De belangrijkste zelf wilt, volgens de onderwijskundige. Een reden om te veranderen is de constatering dat het onderwijs nog steeds veel kinderen niet past. En dat ligt niet aan die kinderen.
Jos Gerards, Sandra van Kolfschoten
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Toelaatbaarheidsverklaring en verwijderingsbesluit
Recent heeft de Raad van State op 13 december 2017 (ECLI:NL:RVS:2017:3434) uitspraak gedaan in een door de ouders van een jongen met het Syndroom van Down ingestelde hoger beroepsprocedure, waarbij eerder door zowel de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT) als de Gesc...
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Samenwerkingsverband PO Passenderwijs
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband PO Passenderwijs in de regio Woerden, Stichtse Vecht en De Ronde Venen heeft duidelijke pijlers opgesteld ten aanzien van de verantwoordelijkheid van het individuele schoolbestuur ten opzichte van dat van het collectieve schoolbestuu...
Jasper Puttenstein
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Heb een visie, maar welke?
“Er bestaat niet één zaligmakende visie die werkt in het onderwijs”, weet Pedro de Bruyckere. “Daarom heb ik geen kant en klare visie die scholen zouden moeten uitdragen. Een visie die perfect past, is voor elke school anders. En met beleid dat bij de ene school heel goed werkt, kan een andere sc...
Guus Beenhakker, Pedro De Bruyckere
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Checklist: Feiten en cijfers uit de Onderwijsatlas
Recent verscheen de Onderwijsatlas Primair Onderwijs 2017. Graag zetten we zes opvallende en vaak positieve cijfers kort uiteen.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Van passend naar verrassend onderwijs
In Schijndel is sinds enkele jaren een project opgestart om heel het onderwijs inclusief te maken. Maar wat betekent dit uitgangspunt voor de sbo-voorziening in het dorp? Dit experiment is smal opgestart. De reguliere scholen openden de deuren voor kinderen met speciale zorgbehoeften en sbo-schoo...
Maikel de la Cousine, Suzanne Jägers
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
Netwerk LPO: Samen werken aan passend onderwijs
In de dagelijkse praktijk van passend onderwijs is het woord ‘samenwerken’ elke dag aan de orde. Scholen werken samen met andere scholen, jeugdzorg werkt samen met onderwijs, gemeenten en schoolbesturen staan samen voor de taak om te zorgen voor de toekomst van kinderen. Brandpunt van veel van di...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 1
'Willen leren' voor (jong) talent
De idee achter WALHALLAb heeft oprichter Marco Mout opgedaan in het dorpje Ngaiotonga (Nieuw-Zeeland) tijdens een wereldreis op de fiets. In het dorpsschooltje zijn geen lokalen. De ruim 60 leerlingen van alle leeftijden werken er samen onder leiding van een paar docenten. De oudere leerlingen on...
Walter van de Calseyde, Marco Mout
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Passend onderwijs: Fase Drie
Na het oprichten en inrichten start dit jaar de volgende fase van passend onderwijs. Dat is de fase van anders arrangeren; de fase van nieuw onderwijsdesign. De scholen en schoolbesturen zijn nu echt aan zet!
Jos Gerards
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Meer maatwerk vanaf augustus 2018 door de Variawet
In de laatste weken van 2017 zijn de Tweede en de Eerste Kamer akkoord gegaan met een nieuwe wet, die in de wandelgangen de naam Variawet heeft gekregen. Dat is een naam die wel vaker gebruikt wordt voor een wetsvoorstel waarin allerlei verschillende zaken geregeld worden. Officieel gaat het om ‘...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Ouders en passend onderwijs
Het wel of niet bieden van passend onderwijs kan grote impact hebben op kinderen en natuurlijk ook op hun ouders. Want het maakt nogal uit of je kunt blijven bij je reguliere school met eventueel extra ondersteuning of dat je een verwijzing krijgt naar het speciaal (basis)onderwijs. En als je kin...
Luuk van Aalst, Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Buitenspelen
Buitenruimte
Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van de basisschool tijd. Kinderen kunnen er hun energie kwijt en halen een frisse neus. Dat maakt buitenruimte belangrijk voor scholen. Deze wordt op tal van manieren vormgegeven. Een kleine impressie van de buitenruimte van scholen.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Het onderwijs moet af van de gestandaardiseerde productielijn en onvoldoendes
De onderwijsexpert Sir Ken Robinson heeft een duidelijke mening over hervorming van het onderwijs. Hij vindt het namelijk een groot probleem dat men de toekomst tegemoet probeert te treden door te doen wat men altijd al deed. Het huidige onderwijssysteem is ontworpen, gemaakt en gerealiseerd voor...
Henk van der Pas, Luc Stevens
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Geschillen ontwikkelingsperspectief
Sinds het nieuwe kalenderjaar heeft de Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) een aantal uitspraken gedaan over het ontwikkelingsperspectief. De meest interessante wordt in dit artikel toegelicht.
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland
Samenwerkingsverband in the picture
Ludo Abbink is de directeur van een samenwerkingsverband met grote getallen: “Ons verband heeft 56 duizend leerlingen en beslaat qua oppervlakte de hele provincie Friesland. Volgens directeur Ludo Abbink is het samenwerkingsverband PO Friesland met recht het...
Ludo Abbink
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Opties voor een toekomstig onderwijs-zorglandschap
Integratie van het s(b)o:
Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs hebben als doel om zo veel mogelijk kinderen zo thuisnabij en regulier als mogelijk onderwijs en ondersteuning te bieden. De mate waarin dit lukt verschilt sterk per samenwerkingsverband. In samenwerkingsverbanden die een gesta...
Jos Gerards
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Checklist: Speciale Experimenteerruimte
Het ministerie van OCW biedt experimenteerruimte voor initiatieven waarbij de samenwerking of integratie van bao, sbo of so aan de orde zijn. PO-Magazine zet de mogelijkheden op een rij.
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Dagboek Onderwijssmokkelaars
Geheime inleiding
Er is een geheim dagboek gevonden. Niemand weet waar. Ik kreeg het toegestuurd met de vraag het uit te geven. Omdat het volgens de vinder een unieke blik geeft in onderwijs. Alsof je in iemands hoofd en hart mag meekijken. Het gaat over dingen die je meer denkt dan hardop zeg...
Sandra van Kolfschoten
27 juli 2020
oom 2018 / nr 2
Netwerk LPO: Eigenaarschap
Eigenaarschap van passend onderwijs ligt bij scholen en leraren. Maar wat is eigenaarschap? En wat doet dat met mensen? In ieder geval willen we dat de scholen verder ontwikkelen zodat ze nog beter in staat zijn om voor zoveel mogelijk kinderen passende ondersteuning te bieden. En daarbij moet de...
Theo van Rijzewijk
27 juli 2020