Meest gelezen
oom 2020 / nr 2
Netwerk LPO: Het belang van samenwerking tussen school en zorg
SWV de Eem is een vereniging van 30 samenwerkende schoolbesturen van ruim 130 reguliere en speciale (basis)scholen in noordelijk Utrecht. Als samenwerkingsverband willen we graag dat alle kinderen onderwijs kunnen volgen en zijn we steeds op zoek naar hoe de ondersteuning voor kinderen die wat ex...
Brigitta Gadella
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Onderwijs aan (langdurig) zieke leerlingen van grote waarde
Als een kind ziek thuis komt te zitten of regelmatig of langdurig in het ziekenhuis verblijft, is een goed onderwijsaanbod van groot belang. Hoe moeilijk een dergelijke situatie soms ook is en hoewel er niet altijd direct aan onderwijs wordt gedacht, is het juist van groot belang dat het onderwij...
Maya Carbin, Albert Kamphuis
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Bekostiging van residentiële leerlingen
Een aantal leerlingen verblijft in een residentiële instelling. Dit betreft een gesloten of een open instelling. Het merendeel van deze leerlingen volgt onderwijs bij het (v)so. Voor de gesloten en de open setting verschilt de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband (financieel en voor ...
Anne Dekkers
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
POZV Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen bestaat uit 50 scholen en schoolbesturen, verspreid over heel het Zeeuws-Vlaamse grondgebied. In het gebied liggen drie gemeenten. Samen hebben de schoolbesturen in 2014 beschreven op welke wijze h...
Quint Videler
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Van wie is nu eigenlijk de school?
Van wie is nu eigenlijk de school? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. De term school is zoveel meer dan alleen het gebouw. Het gaat ook over de manier waarop het onderwijs is ingericht. Wanneer iemand een huis koopt is het antwoord vrij eenvoudig. De koper is eigenaar van het huis, bezi...
Henk van der Pas
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Checklist: Vijf vuistregels voor privacy
Privacy op school gaat over de bescherming van gegevens over leerlingen, hun ouders en medewerkers. Dit wordt geregeld in de wetgeving bescherming persoonsgegevens. Inmiddels is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) anderhalf jaar onderweg. Nieuwe werkwijzen raken langzaamaan ingeburg...
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Laten we de weg naar 'normaal' terugvinden
Toen één van mijn dochters problemen kreeg op school, kwam ik in mijn eigen werk terecht. Als manager bij een gemeente had ik de Jeugdwet helpen invoeren. Ik kende de beleidskaders van buiten en wist precies hoe de relatie met passend onderwijs in elkaar zat. Mijn kennismaking met de praktijk erv...
Remko Iedema
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
De kracht van autisme
Hoe autisme leidt tot neurodiversiteit en neuroharmonie
Autisme: dat heeft toch te maken met contactgestoordheid, en met onmogelijke puzzels kunnen oplossen? We kennen allemaal de voorbeelden van briljante autisten zoals Socrates, Einstein, Leonardo da Vinci, Steven Spielberg en Bill Gates. Da...
Olga Koppenhagen, Peter Vermeulen
28 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Tevreden over de kwaliteit van passend onderwijs?
Er is veel ontevredenheid bij leerkrachten over passend onderwijs. Dat resoneert in het veld, in de media en werd onlangs wederom bevestigd door een enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOB) onder haar leden. De ontevredenheid is zo groot dat passend onderwijs kwalitatief mislukt lijkt te zijn....
Jos Gerards, Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Tweede Kamer: passend onderwijs heeft verbetering nodig
Op 26 juni jl. voerde de Vaste Kamercommissie OCW het jaarlijkse debat over de voortgang van passend onderwijs met minister Slob. Basis van het debat was de gedegen 13de voortgangsrapportage passend onderwijs, maar de aandacht ging vooral uit naar de kritiek die geuit wordt in de enquête van de v...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
OPP, hoe zit dat ook alweer?
Zes jaar geleden is het voormalige handelingsplan vervangen door het ontwikkelingsperspectiefplan (opp). Zoals de naam al doet vermoeden, wordt in dit plan het ontwikkelingsperspectief van een leerling vastgelegd. Maar er bestaan tussen scholen nog grote verschillen in hoe met het ontwikkelingspe...
Guus Beenhakker, Albert Kamphuis
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Statistieken primair onderwijs
Onlangs kwam de Arbeidsmarktanalyse Primair Onderwijs 20191 uit, met een schat aan informatie over leerlingen, personeel en scholen in het primair onderwijs. Een impressie.
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Gedrag ouders reden tot verwijdering en niet-toelating?
Er zijn diverse redenen die ten grondslag kunnen liggen aan de verwijdering van een leerling. Zo kan het gedrag van een leerling, onveiligheid op school of handelingsverlegenheid aanleiding zijn om tot verwijdering van een leerling over te gaan. Uitspraken hierover van de Geschillencommissie pass...
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Driegang - Regio Gorinchem
Samenwerkingsverband Driegang strekt zich uit van Nieuw-Lekkerland tot aan Leerdam en van het Brabantse Hank tot aan Lexmond, met de wat grotere stad Gorinchem in het midden. Het samenwerkingsverband heeft te maken met zes gemeenten, tientallen dorpskernen en tweeënnegentig scholen met samen onge...
Henric Bezemer
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Goed onderwijs kan niet zonder kindgesprekken
Veel scholen denken na over manieren om kinderen zoveel mogelijk te betrekken bij hun eigen leerproces. Het uitgangspunt hierbij is dat leerkrachten niet meer helemaal zelf bedenken en bepalen wat en hoe er geleerd wordt, maar dat doen door regelmatig met kinderen individueel in gesprek te gaan. ...
Albert Kamphuis
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Checklist: Zeven dingen die elke ouder in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs moet weten
Onlangs heeft Peter de Vries een gratis e-book1 uitgebracht voor alle ouders in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarin staan veel nuttige tips voor ouders van schoolgaande kinderen. Deze tips betekenen natuurlijk ook iets voor de school. Daarom hier de ‘vertaling’ van zeven tips voor de school.
Peter de Vries
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Netwerk LPO: Passend Inclusief Goed onderwijs
Afgelopen zomer had EenVandaag een gesprek met de kersverse minister van Gehandicaptenzaken, Rick Brink. Natuurlijk wilde Rick graag vertellen over zijn ambities om in zijn nieuwe functie allerlei zaken aan te pakken om de toegankelijkheid van de samenleving te bevorderen en mensen met een beperk...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2019 / nr 4
Werken met het opp
Het ontwikkelingsperspectiefplan (opp) in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs heeft zijn weg naar de praktijk gevonden. Het draagt bij aan bewustwording en nodigt uit tot opbrengstgericht werken. Elders in dit blad wordt beschreven hoe een opp wordt opgesteld, welke functies het heeft e...
José van der Hoeven, Corien van der Linden, Heleen van der Stege
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Traditionele bril past niet bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend primair onderwijs Noord-Kennemerland (hierna: PPO-NK) heeft met zijn schoolbesturen, ondersteuningsplanraad en met o.a. Patrick Kenis en Bas Baanders de volgende vraag onderzocht: ‘Hoe kunnen we het bestuur en onafhankelijk intern toezicht zo inrichten dat het recht d...
Patrick Kenis, Astrid Ottenheym-Vliegen
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Netwerk LPO: Toezicht
Of je nu spullen maakt, diensten verleent of op wat voor manier ook actief bent in de samenleving: als professional is het goed om af en toe een kritische blik van een ander toe te laten op wat je doet. In onderwijsland hebben we dat gesplitst in intern en extern toezicht. Van binnenuit kijkt ee...
Jack Biskop
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Op zoek naar governance in dienst van de inhoud
Een samenwerkingsverband passend onderwijs functioneert als een organisatienetwerk. Een organisatienetwerk heeft als doel gezamenlijk complexe vraagstukken aan te pakken die niet door één van de deelnemers zelf gerealiseerd kan worden (Kenis & Crambé, 2019). In het passend onderwijs bestaat het o...
Bas Baanders
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Vorm de balans!
Een doorlopende speel-, leer- en ontwikkelingslijn voor alle kinderen
Robert-Jan Koevoets vormt samen met Jos Krebbekx het tweekoppige College van Bestuur van de Borgesiusstichting en van de Stichting Spelen=Leren. Zij zijn hard bezig om samen met de bij de stichting aangesloten scholen en peu...
Robert-Jan Koevoets, Olga Koppenhagen
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Toezicht op zorgplicht passend onderwijs
De zorgplicht is een belangrijk element binnen het passend onderwijs. Vanaf 1 november 2019 gaat de Onderwijsinspectie op de naleving hiervan toezicht houden en handhavend optreden.
Anne Dekkers
27 juli 2020
oom 2019 / nr 5
Samenwerkingsverband VO Groningen Stad
Het Samenwerkingsverband VO Groningen Stad is een samenwerkingsverband voor, zoals de naam al doet vermoeden, het voortgezet onderwijs (vo) in de gemeente Groningen en Zuidlaren. Het verband telt 10 schoolbesturen, 22 scholen met samen 34 vestigingen en 16.200 leerlingen voor regulier voortgezet ...
Jan Houwing
27 juli 2020