Meest gelezen
oom 2018 / nr 5
Passend onderwijs lukt niet alleen
De zorg voor een gezonde, ononderbroken ontwikkeling van kinderen in een veilige omgeving is een maatschappelijke opdracht die scholen, jeugdzorginstellingen, jeugdbescherming, ouders, enz. gezamenlijk uitvoeren. Echter, effectief samenwerken binnen passend onderwijs en met partners uit de jeugd...
Walter van de Calseyde, René Peeters
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Twents model: jeugdhulp in de school
De regio Twente organiseert gezamenlijk de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Vanaf 2019 wordt onderwijs en jeugdhulp samengebracht volgens het nieuwe Twentse ondersteuningsmodel. Eelco Eerenberg, wethouder Jeugdhulp en Onderwijs in Enschede, neemt ons mee door het traject wa...
José Dankers, Eelco Eerenberg, Linda Kuiper
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Samenwerking van onderwijs met jeugdhulpinstellingen en gemeenten
Gemiddeld heeft een samenwerkingsverband in het po te maken met 5,7 gemeenten, 90 scholen en 16,2 schoolbesturen. Wanneer er gezamenlijke afspraken gemaakt moeten worden, zijn er dus veel verschillende partners om mee af te stemmen.
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Striktere privacyregels: belemmering voor uitwisseling leerlingengegevens tussen partners?
Sommige leerlingen hebben door een beperking, een leerachterstand, een ziekte of problemen thuis extra ondersteuning of zorg nodig op school. Scholen werken met verschillende zorgpartners samen om in dergelijke ondersteunings- en zorgbehoefte(n) te voorzien; bijvoorbeeld met jeugdzorg, gezinszorg...
Jos Gerards, Rilana de Vries
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Coalitie passend onderwijs Jeugdhulp-Zorg
Een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen staat hoog op de agenda van de brede coalitie van onderwijspartijen, VNG, branches, cliënt- en ouderorganisaties en de ministeries van VWS en Onderwijs. Gezamenlijk zetten zij de schouders eronder om deze maatschappelijke opdracht waar te maken. Ee...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Passend onderwijs in de Hoeksche Waard: eigenzinnig, maar het lukt
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband Hoeksche Waard is met vijf schoolbesturen, veertig scholen en ongeveer 6000 leerlingen een klein samenwerkingsverband. Maar wel eigenzinnig. Die eigenzinnigheid heeft ervoor gezorgd dat de regio als een op zichzelf staand verband ble...
Pierre den Hartog, Rien Strootman
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Passend onderwijs in debat
Na het debat over passend onderwijs in juli, heeft de Tweede Kamer bij de behandeling van de onderwijsbegroting opnieuw gesproken over passend onderwijs en de rol van de samenwerkingsverbanden. Daarbij ging het in het bijzonder over het signaal dat er nogal veel geld bij de samenwerkingsverbanden...
Jack Biskop
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Onderzoek: Instroom bij het speciaal basisonderwijs
In het kader van de Landelijke Evaluatie Passend Onderwijs is onderzoek gedaan naar de instroom en de problemen van leerlingen in het sbo. De aanleiding was dat er geruchten gaan dat leerlingen er steeds later instromen en dat de problematiek almaar toe zou nemen. Het onderzoek is uitgewerkt door...
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Variawet: Maatwerk in onderwijstijd
Dit schooljaar is de zogenoemde Variawet in werking getreden. Deze wet geeft scholen ruimte om een oplossing op maat te vinden voor leerlingen die vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk niet het volledige dagprogramma volgen op school. Zij volgen dan een deel van het lesprogramm...
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Netwerk LPO: Samen gaat het beter
‘You are not alone’, zong Michael Jackson een hele tijd geleden. En gelijk had hij. Het realiseren van passend onderwijs is niet iets dat je alleen doet. De leraar staat er niet alleen voor, de school staat er niet alleen voor, de schoolbesturen staan er niet alleen voor en ook de samenwerkingsve...
Jack Biskop
28 juli 2020
oom 2018 / nr 5
Het onderwijs in drie doeldomeinen
Het wordt erg belangrijk gevonden dat Nederland meekomt in de internationale ranglijsten op het gebied van onderwijs. Onlangs (oktober 2018) verscheen er weer een dergelijk onderzoek: Unicef: ‘an unfair start’. Iedereen moet een zo hoog mogelijk (opleidings)niveau halen; de opwaartse druk daartoe...
Thijmen Sprakel
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
'Keuzevrijheid leidt tot te grote verschillen'
Nicole Teeuwen over de weerbarstige praktijk van passend onderwijs
Komend voorjaar staat de officiële evaluatie van passend onderwijs op de politieke agenda. In de Tweede Kamer zal dan gedebatteerd worden over de vraag of het gelukt is om na de invoering van de Wet passend onderwijs in 2015, a...
Olga Koppenhagen, Nicole Teeuwen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Probeer niet het kind te veranderen, verander de context
In onze huidige maatschappij werkt de oude autoriteit niet meer. We willen dat onze kinderen zelfstandig leren denken en dat hun autonomie wordt vergroot. Echter: daarnaast hebben de kinderen en jongeren nog steeds structuur, regels en grenzen nodig. Hoe geef je je grenzen aan op een manier die p...
Ilse van den Heuvel
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Samenwerken; hemel en hel ineen
‘Wat zijn uw medewerkers voor u?’, vraag ik een rector van een lyceum in den lande. De man kijkt mij enigszins schamper aan, leunt achterover, legt zijn handen in zijn nek en zegt vermoeid; ‘Medewerkers? Medewerkers zijn mensen die me niet tegenwerken.’
Steven Pont
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
'Niet rekenen, maar naar buiten met de kids!'
Een interview met Arnout van den Bossche
Als je Arnout van den Bossche op straat tegenkomt, zou je nooit vermoeden dat hij comedian is: eenvoudig kostuum met gekleurde das, zakelijk brilletje en een kort gewiek(s)t kapsel. Je zou wedden dat hij onderweg is naar zijn werk, ergens in een groot b...
Arnout van den Bossche, Olga Koppenhagen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Schadevergoedingsprocedure
Eerder in PO Magazine berichtte ik over de uitspraak van de Raad van State van 5 december 2018, waarin de Raad van State het hoger beroep van de ouders van een leerling gegrond had verklaard en de datum van de verwijdering van de leerling had vastgesteld op de datum van afgifte van de toelaatbaar...
Anne Dekkers
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Koers VO (Rotterdam)
Samenwerkingsverband in the picture
SWV Koers VO is het samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs in de regio Rotterdam en omstreken. Het werkveld van het swv beslaat negen gemeenten. Er zijn in totaal 110 vestigingen voor voorgezet (speciaal) onderwijs, bestuurd door 18 schoolbesture...
Marieke Dekkers, Jaap van der Have
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Zeg nooit... nooit!
Passend onderwijs samen met s(b)o
Een inclusieve samenleving was al de droom van Martin Luther King, in 1964 beloond met de Nobelprijs voor de Vrede. In 1968 werd King om deze zelfde droom doodgeschoten. Dankzij hem en zijn beweging werd in de VS het openbare leven toegankelijk voor iedereen. ...
Gonnie Boerma-Sijbrandij
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Zicht krijgen op wat werkt
Een onderzoek naar samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp
“Ik merk helemaal niets van het samenwerken met de jeugdhulpverlener” of, “ik merk dat ik alleen maar werk ervan heb op het moment dat de jeugdhulpverlener in de klas komt” zo reageerden een aantal leraren toen we hen in een kleine ...
Herma Korenromp, Bert Wienen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Netwerk LPO: Allemaal e-moties
Soms is het in het onderwijsveld niet goed bij te houden. Dan is er een wetswijziging, dan weer een aanvullende bepaling op een uitvoeringsbesluit en weer even later laat de minister weten dat de manier van bekostiging van het po wordt aangepast. Onderwijsmensen vragen zich bij regelmaat af: waar...
Jack Biskop
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Tijd voor een cultuuromslag!
Gegevensuitwisseling tussen professionals
De fundamenteel gewijzigde opvattingen van de overheid om de samenleving te transformeren naar de participatiesamenleving - waarbij gemeenten regieverantwoordelijk zijn voor hun sociaal kwetsbare burgers - brengt met zich dat ‘vele panelen zijn gaan sc...
Jolanda van Boven
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
De waarde van onderwijs-zorgcombinaties
De laatste jaren zijn er inspirerende voorbeelden ontwikkeld van onderwijs-zorgcombinaties. Zo ook het project Onderwijs-Zorg Groep, opgezet binnen het Kindcentrum Borgele in Deventer. De Groep OZ bestaat uit zes kinderen met meervoudige ondersteunings- en hulpvragen gesitueerd in een basisschool...
Marc Vermeulen, Mark Wolbert
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Professional in de spiegel: omgaan met eigen reacties bij leerlingen
De onderwijsinspectie constateert dat de kansenongelijkheid toeneemt. Dat is reden voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In de regio Noord-Kennemerland leidde dit tot de pilot ‘Professional in de spiegel’. Het doel is om het reflectievermogen van ...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Ondergemiddeld is niet hetzelfde als onvoldoende
Interview met Niek Frans (RUG) over toetsen van kleuters
Kleuters ontwikkelen zich niet lineair maar in sprongen, en daarom mogen toetsen in de kleuterklas vanaf augustus 2022 niet meer. Terecht? Niek Frans (RUG) onderzocht de voorspellende waarde van de toetsen en ontdekte iets dat hem verras...
Toske Andreoli, Niek Frans
28 juli 2020