Recent verschenen
In het voorjaar van 2020 publiceerde de Onderwijsraad het advies “Steeds inclusiever". In dezelfde maand werd ook de “Evaluatie Passend Onderwijs’ uitgebracht. Deze twee documenten vormen samen de opmaat voor de ministeriële nota “Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs’. Deze voorstellen z...
Samenwerkingsverbanden en scholen hebben sinds de invoering van passend onderwijs (2014) meer ruimte om een eigen invulling te geven aan het ondersteuningsaanbod voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Regelmatig is daarbij aanvullende begeleiding vanuit jeugdhulp nodig. In dat geval is het...
Over het belang van een bekwame leerkracht voor de klas als het gaat om hoogbegaafdheid Zoals geen twee leerlingen hetzelfde zijn, zo is ook de diversiteit tussen leerkrachten groot. Dat de ene leerkracht meer bij een specifieke leerling voor elkaar krijgt dan de andere, is dan ook geen verrassin...
Samenwerking komt niet vanzelf tot stand en het pad van samenwerking kent vele valkuilen. Huxham & Vangen (2008) schreven daarover: “Unless there is no other opportunity, start collaborating.” Toch meende de overheid dat het oprichten van samenwerkingsverbanden passend onderwijs een goed idee was...