Recent verschenen
oom 2020 / nr 3
Wanneer blijft een leerkracht zitten?
Het onderzoek Klassewerkplek is ontstaan om een bijdrage te leveren aan het oplossen van het lerarentekort in het primair onderwijs. De focus ligt op het voorkomen van uitstroom. Want hoewel er een positieve trend zichtbaar is, is de uitstroom nog steeds te hoog. Van de leraren die in 2017 in het...
Paul Baan
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Een revolutie ontketend?
Passend onderwijs thuis
In de dagen en weken na 16 maart heeft het onderwijs laten zien hoe wendbaar het is. In plaats van overwegend traditioneel les in een klaslokaal, kregen tienduizenden leerlingen van de ene op de andere dag les op afstand. Plotseling belandde het onderwijs in een enorme ...
Guus Beenhakker
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Juridische aspecten van de toelaatbaarheidsverklaring (V)SO
Veel samenwerkingsverbanden zijn aangesloten bij de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (afgekort LBT), die in stand wordt gehouden door de Stichting Onderwijsgeschillen in Utrecht. Uit de adviezen van de LBT blijkt dat in veel bezwaarzaken de deskundigenadviezen onderwer...
Rob Hendrikx
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06
Samenwerkingsverband in the picture
Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06 ligt in Noordoost-Brabant en bestrijkt de gemeenten Oss, Uden, Meierijstad (behalve Schijndel), Bernheze en Landerd. Het verbindt daar 14 schoolbesturen met in totaal 95 basisscholen. Drie daarvan zijn scholen voo...
Joris Elbers
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Ouderbetrokkenheid: de les van thuisonderwijs
Thuisonderwijs heeft ouders tijdelijk een andere rol gegeven in het onderwijs. Ze raakten plotseling zeer actief betrokken en werden ook geconfronteerd met de soms stagnerende ontwikkeling van hun kind. Waar ze eerst vaak niet realistisch over hun kind leken te denken en soms de signalen van de s...
Peter de Vries
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Hoe functioneert intern toezicht bij SWV's?
Onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs
De samenwerkingsverbanden bestaan nu ruim zes jaar en de ontwikkeling van passend onderwijs komt in veel regio’s goed op gang. Wel vragen de bestuurlijke inrichting en het functioneren van de governance bij de samenwerkingsverbanden nog om aandacht....
Olga Koppenhagen
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Netwerk LPO: Van crisis naar uitdaging
‘Never waste a good crisis’, zei Winston Churchill, om te
benadrukken dat zonder WOII de Verenigde Naties niet hadden bestaan. In het onderwijs is de afgelopen maanden gebleken dat de crisis die het coronavirus ook in ons land heeft veroorzaakt, een aanjager is van allerlei veranderingen en vern...
Jack Biskop
29 juli 2020
oom 2020 / nr 3
Omgaan met externaliserend leerlinggedrag
In de afgelopen jaren is vanuit het regulier onderwijs herhaaldelijk gemeld dat het lesgeven er sinds de invoering van Passend Onderwijs niet gemakkelijker op is geworden. Het zijn vooral leerlingen met externaliserend gedrag die bij veel leraren voor handelingsverlegenheid zorgen. Dat is kort ge...
Jan Bijstra
29 juli 2020
oom 2020 / nr 2
De waarde van onderwijs-zorgcombinaties
De laatste jaren zijn er inspirerende voorbeelden ontwikkeld van onderwijs-zorgcombinaties. Zo ook het project Onderwijs-Zorg Groep, opgezet binnen het Kindcentrum Borgele in Deventer. De Groep OZ bestaat uit zes kinderen met meervoudige ondersteunings- en hulpvragen gesitueerd in een basisschool...
Marc Vermeulen, Mark Wolbert
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Professional in de spiegel: omgaan met eigen reacties bij leerlingen
De onderwijsinspectie constateert dat de kansenongelijkheid toeneemt. Dat is reden voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden om met dit onderwerp aan de slag te gaan. In de regio Noord-Kennemerland leidde dit tot de pilot ‘Professional in de spiegel’. Het doel is om het reflectievermogen van ...
Guus Beenhakker
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Ondergemiddeld is niet hetzelfde als onvoldoende
Interview met Niek Frans (RUG) over toetsen van kleuters
Kleuters ontwikkelen zich niet lineair maar in sprongen, en daarom mogen toetsen in de kleuterklas vanaf augustus 2022 niet meer. Terecht? Niek Frans (RUG) onderzocht de voorspellende waarde van de toetsen en ontdekte iets dat hem verras...
Toske Andreoli, Niek Frans
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Netwerk LPO: Het belang van samenwerking tussen school en zorg
SWV de Eem is een vereniging van 30 samenwerkende schoolbesturen van ruim 130 reguliere en speciale (basis)scholen in noordelijk Utrecht. Als samenwerkingsverband willen we graag dat alle kinderen onderwijs kunnen volgen en zijn we steeds op zoek naar hoe de ondersteuning voor kinderen die wat ex...
Brigitta Gadella
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Onderwijs aan (langdurig) zieke leerlingen van grote waarde
Als een kind ziek thuis komt te zitten of regelmatig of langdurig in het ziekenhuis verblijft, is een goed onderwijsaanbod van groot belang. Hoe moeilijk een dergelijke situatie soms ook is en hoewel er niet altijd direct aan onderwijs wordt gedacht, is het juist van groot belang dat het onderwij...
Maya Carbin, Albert Kamphuis
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Bekostiging van residentiële leerlingen
Een aantal leerlingen verblijft in een residentiële instelling. Dit betreft een gesloten of een open instelling. Het merendeel van deze leerlingen volgt onderwijs bij het (v)so. Voor de gesloten en de open setting verschilt de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband (financieel en voor ...
Anne Dekkers
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
POZV Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen
Samenwerkingsverband in the picture
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen bestaat uit 50 scholen en schoolbesturen, verspreid over heel het Zeeuws-Vlaamse grondgebied. In het gebied liggen drie gemeenten. Samen hebben de schoolbesturen in 2014 beschreven op welke wijze h...
Quint Videler
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Van wie is nu eigenlijk de school?
Van wie is nu eigenlijk de school? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. De term school is zoveel meer dan alleen het gebouw. Het gaat ook over de manier waarop het onderwijs is ingericht. Wanneer iemand een huis koopt is het antwoord vrij eenvoudig. De koper is eigenaar van het huis, bezi...
Henk van der Pas
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Checklist: Vijf vuistregels voor privacy
Privacy op school gaat over de bescherming van gegevens over leerlingen, hun ouders en medewerkers. Dit wordt geregeld in de wetgeving bescherming persoonsgegevens. Inmiddels is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) anderhalf jaar onderweg. Nieuwe werkwijzen raken langzaamaan ingeburg...
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
Laten we de weg naar 'normaal' terugvinden
Toen één van mijn dochters problemen kreeg op school, kwam ik in mijn eigen werk terecht. Als manager bij een gemeente had ik de Jeugdwet helpen invoeren. Ik kende de beleidskaders van buiten en wist precies hoe de relatie met passend onderwijs in elkaar zat. Mijn kennismaking met de praktijk erv...
Remko Iedema
28 juli 2020
oom 2020 / nr 2
De kracht van autisme
Hoe autisme leidt tot neurodiversiteit en neuroharmonie
Autisme: dat heeft toch te maken met contactgestoordheid, en met onmogelijke puzzels kunnen oplossen? We kennen allemaal de voorbeelden van briljante autisten zoals Socrates, Einstein, Leonardo da Vinci, Steven Spielberg en Bill Gates. Da...
Olga Koppenhagen, Peter Vermeulen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
'Keuzevrijheid leidt tot te grote verschillen'
Nicole Teeuwen over de weerbarstige praktijk van passend onderwijs
Komend voorjaar staat de officiële evaluatie van passend onderwijs op de politieke agenda. In de Tweede Kamer zal dan gedebatteerd worden over de vraag of het gelukt is om na de invoering van de Wet passend onderwijs in 2015, a...
Olga Koppenhagen, Nicole Teeuwen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Probeer niet het kind te veranderen, verander de context
In onze huidige maatschappij werkt de oude autoriteit niet meer. We willen dat onze kinderen zelfstandig leren denken en dat hun autonomie wordt vergroot. Echter: daarnaast hebben de kinderen en jongeren nog steeds structuur, regels en grenzen nodig. Hoe geef je je grenzen aan op een manier die p...
Ilse van den Heuvel
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Samenwerken; hemel en hel ineen
‘Wat zijn uw medewerkers voor u?’, vraag ik een rector van een lyceum in den lande. De man kijkt mij enigszins schamper aan, leunt achterover, legt zijn handen in zijn nek en zegt vermoeid; ‘Medewerkers? Medewerkers zijn mensen die me niet tegenwerken.’
Steven Pont
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
'Niet rekenen, maar naar buiten met de kids!'
Een interview met Arnout van den Bossche
Als je Arnout van den Bossche op straat tegenkomt, zou je nooit vermoeden dat hij comedian is: eenvoudig kostuum met gekleurde das, zakelijk brilletje en een kort gewiek(s)t kapsel. Je zou wedden dat hij onderweg is naar zijn werk, ergens in een groot b...
Arnout van den Bossche, Olga Koppenhagen
28 juli 2020
oom 2020 / nr 1
Schadevergoedingsprocedure
Eerder in PO Magazine berichtte ik over de uitspraak van de Raad van State van 5 december 2018, waarin de Raad van State het hoger beroep van de ouders van een leerling gegrond had verklaard en de datum van de verwijdering van de leerling had vastgesteld op de datum van afgifte van de toelaatbaar...
Anne Dekkers
28 juli 2020